Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forsker: Letbane-problemer vil skade byudvikling

En ekspert i letbaner beklager, hvis letbanen ikke udvides med flere etaper. »Man går glip af oplagte muligheder for at skabe byudvikling,« siger Mette Olesen. Arkivfoto


Forsker: Letbane-problemer vil skade byudvikling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvis letbanen i Aarhus ikke udvides med flere etaper, går byen glip af oplagt mulighed for udvikling, siger ekspert i letbaner.

Verden går ikke under, hvis Aarhus ikke kan få regeringen med på at spytte i bøssen og bidrage til letbanens næste etaper.

Og som vi tidligere har skrevet, vender regeringspartiet Venstre tommelfingeren nedad for yderligere letbane-etaper.

»Men byen vil gå glip af en oplagt mulighed for at skabe byudvikling,« siger Mette Olesen.

En letbane er nemlig ikke blot et transportmiddel. Den er også et vigtigt værktøj for dem, der gerne vil skabe byudvikling.

Og det er Mette Olesen ekspert i. Hun har blandt andet skrevet en ph.d-afhandling om de fire europæiske letbane-byer, Freiburg, Bergen, Angers og Bern.

»Byudvikling er hele kongstanken bag letbaner. I modsætning til buslinjer, der kan omlægges, så flytter en letbane sig ikke. Derfor tiltrækker den i høj grad investorer og fremmer byudvikling,« siger Mette Olesen.

Kvarterløft

Det skete for eksempel i schweiziske Bern, hvor en buslinje blev erstattet af en letbane.

Samtidig opgraderede man et socialt belastet område med nye boliger, shoppingcenter og anden byfornyelsee. Letbanen gav en god tilgængelighed. Og det var vigtigt, fordi beboerne typisk havde en lav indkomst og derfor ingen bil,« siger Mette Olesen.

Området fik et løft. Men Mette Olesen understreger, at man ikke udelukkende kan give letbanen æren for det.

»Der var flere elementer i spil. Derfor kan man ikke fremhæve et element. Men letbanen har i hvert fald bundet området sammen med resten af byen på en anden måde end før,« siger Mette Olesen.

Letbanen er tiltænkt nøjagtigt den samme rolle i Aarhus.

Her er stregerne til den anden etape tegnet, så letbanen går ned gennem Gellerupparken fra Edwin Rahrs Vej til Silkeborgvej.

Mette Olesens forskning viser også, at letbaner skaber tæt byggeri tæt på sine stationer.

»Bliver vi ved med at bygge spredt, så er det svært at betjene området med kollektiv trafik. Spredt byggeri genererer mere biltrafik, og Aarhus er i forvejen ved at sande til i biler,« siger Mette Olesen.

Når en by når op på en vis størrelse er busser ikke nok. Der skal mere til.

»Som vi kender det fra København med de mange S-togslinjer. Og Aarhus har nok nået en størrelse, hvor der skal mere til end busser. Så når nu man har besluttet sig for at etablere letbaner, er det da ærgerligt, hvis det ikke bliver til noget,« siger Mette Olesen.