Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Tommelfingeren nedad for nye letbane-etaper

Denne visualisering viser et letbanetog køre op ad Ny Banegårdsgade - med byfornyelsen »Perlekæden« på den gamle rutebilstation til højre. ?Et projekt, Venstres transportordfører ikke vil bruge statslige midler på at føre ud i livet. Visualisering: Aarhus Kommune


Tommelfingeren nedad for nye letbane-etaper

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgerlige transportordførere viger tilbage for at bruge penge på nye letbane-etaper. »Fornuftigt,« siger trafikforsker.

Står det til borgerlige transportordførere som Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre og Villum Christensen fra Liberal Alliance, så skal staten ikke bruge flere penge på letbaner.
Viby er letbanens teststrækning

Det fremgår af et rundspørge blandt Folketingets transportordførere, foretaget af Århus Stiftstidende.

Fra Kristian Pihl Lorentzen er det et blankt nej.

Selv om staten har givet tilskud til de første letbane-etaper i Aarhus, Odense og Ring 3 i København skal kommunerne ikke regne med flere penge, hvis det står til Kristian Pihl Lorentzen.

»Efterfølgende etaper er et lokalt ansvar, som der ikke ydes statstilskud til,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Hellere E45

Han vil hellere bruge penge på at opgradere vejnettet. For eksempel E45, hvor der er voldsomme problemer med trængsel.

»Venstre kan derfor ikke love flere penge til letbaner i Aarhus eller andre steder,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen, vil heller ikke bruge statslige midler på flere letbane-etaper.

»Jeg synes, at letbanerne indtil nu har beslaglagt en meget betydelig del af vores samlede investeringsmidler,« siger Villum Christensen.

Han peger på, at siden det sidste store transportforlig i 2009 er tæt på to tredjedele af de 100 transport-milliarder blevet brugt på kollektiv trafik.

»Det er rasende dyrt og koster i gennemsnit omkring en skattekrone for hver kilometer, man kører i bus eller tog. Og det betyder noget for os, når sparsomme ressourcer skal prioriteres,« siger Villum Christensen.

Enhedslisten er klar

Langt fra alle Folketingets transportordførere deltog i rundspørget, men blandt dem, der gjorde, er kun Enhedslistens Henning Hyllested ubetinget positiv.

»Vi går ind for, at staten bidrager i samme omfang som ved hidtidige projekter. Vi har støttet samtlige letbane-projekter i landet. Også det i Aalborg, som regeringen fjernede på sidste års finanslov,« siger Henning Hyllested.

Dansk Folkepartis Kim Christiansen vil godt vente med at udtale sig. Han husker nemlig, hvordan den århusianske letbane for et par år siden overraskede alt og alle ved pludselig at stå med et 702 millioner kr. stort hul i sit budget, Staten måtte betale 330 millioner kr. for at fylde hullet op.

»Derfor er det min holdning, at vi skal se det endelige regnestykke på den nuværende letbane, før jeg vil tage stilling til et eventuelt statsligt bidrag til nye etaper,« siger Kim Christiansen.