Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Er du et vanedyr?


Er du et vanedyr?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Christina Fruergaard, motionskoordinator, Aarhus Kommune
flemming krogh
Blog. 
Vanens magt er stærk, fordi den ikke kræver speciel tankevirksomhed. Derfor står vanerne også meget stærkt, når det kommer til at skulle foretage ændringer.

Chokolade, knækbrød, ost og smør bliver omhyggeligt stablet op på sofabordet som en buffet af lækre fristelser. Klokken er 19.30, og børnene er lige blevet puttet. Min mand og jeg kan endelig smække benene op efter endt arbejdsdag, madpakkesmøring, aftensmadslavning, leg og hygge med børnene.

Jeg nyder smagen af den bitre mørke chokolade i munden og gnasker lykkeligt derudaf. Det ene stykke tager det andet. Vi er gode til chokolade hjemme hos os. Når pakken kort efter mirakuløst er tom, må knækbrødet tage over, men det er også godt. Et stykke knækbrød med smør og en tyk skive ost. Enkelte aftener finder vi også en gin og tonic frem. Jo, jo vi er livsnydere hjemme hos os. Vi har ligesom lagt en ubevidst plan for, hvordan aftenerne forløber, når vi har forældretid - vanen er indtrådt.

Undskyld, men det var ikke det, jeg mente!

Vanens magt er stærk, fordi den ikke kræver speciel tankevirksomhed. Derfor står vanerne også meget stærkt, når det kommer til at skulle foretage ændringer af vanerne. Nu er jeg så nået dertil, at jeg gerne vil træde lidt ud af den vane med aftensspisning. Forbudstanken ligger mig meget fjern, men bare en nedjustering af indtag vil være en fin målsætning.

Heldigvis er jeg til håndboldtræning en aften om ugen, så den aften får jeg ikke mit chokoladerush, og det er faktisk helt rart. Lige netop den tanke om, at det er helt rart at komme i seng, uden at skulle svede chokolade er den, jeg holder fast i, når jeg skal ændre vanen.

Al begyndelse er svær, så jeg er nødt til at planlægge vaneændringen her i starten. Første skridt bliver at tage fat i min nabo og lægge faste torsdagsløbeture ind i kalenderen. Det har vi med succes gjort før. Så kan jeg løbe i stedet for at spise. Men de andre dage, hvad med dem? I første omgang bliver det et skridt af gangen, så jeg kan fejre de sejre, der er. På den måde vil det give en masse energi til at tænke over næste skridt og ikke falde i chokoladedåsen hver aften. Men et mål om at mærke efter, om jeg egentlig har lyst til det tredje stykke chokolade, kunne være næste skridt.

Jeg har stor respekt for dem, der stopper med at ryge eller starter fra bunden med at dyrke motion og holder fast i de nye vaner også efter to år. Det store mål er nemlig, at det bliver en indgroet vane, som man ikke skal tænke over. Så er målet nået.

Hver dag cykler jeg til og fra arbejde uden at sætte spørgsmålstegn ved det - heller ikke når det regner. Det er blevet helt naturligt for mig at få mine daglige 16-18 km i sadlen. Her er det lykkedes mig at få indarbejdet en god vane, som er langtidsholdbar. Det er også muligt i fællesskab med andre at få gode vaner indarbejdet. Her er You Turn i idrætsforeningerne et godt bud.

Der, hvor det er lettest at få indarbejdet gode vaner, er hos børn. De er et ubeskrevet blad, hvor vi som forældre skal tage ansvar og udstikke guidelines. Der kan skabes gode vaner med sunde snacks, når de kommer trætte hjem efter børnehave eller skole. Sundhedsstyrelsen er netop udkommet med en pjece målrettet forældre, hvor de giver gode idéer til, hvordan vi kan være aktive sammen med vores børn - netop så de får gode bevægelsesvaner med fra start. Ud og hop i havetrampolinen med børnene, tag på cykelture med madkurv og leg med bold i haven. Det er godt både for at bryde vanen og for familien. Har du en uhensigtsmæssig vane, som skal justeres?