Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


BMW 1-Serie GT med tre cylindre, forhjulstræk og elmotor


BMW 1-Serie GT med tre cylindre, forhjulstræk og elmotor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med BMW Concept Active Tourer skal vi vænne os til at tænke BMW på en ny måde.

Verden er en foranderlig størrelse, så genbrug af motordele og stordriftsfordele er blandt de gode forklaringer på, hvorfor BMW afviger fra gode gamle principper om baghjulstræk og langsliggende motorer.

Concept Active Tourer, som BMW netop nu løfter sløret for på Paris Motor Show, har både tværstillet frontmotor (med tre cylindre og turbo), træk på forhjulene plus mulighed for hybriddrift, da en elmotor på bagakslen tilfører lidt kræfter og bedrer brændstoføkonomien. Da karrosseriet samtidig nærmer sig MPV-kategorien, tager BMW for alvor hul på et nyt kapitel i mærkets historie.

Tyskerne slap jo fint fra det med X5, senere X3 og X1 - SUV'er, som mange i begyndelsen rynkede på næsen af. For markedet for den slags biler var der på det tidspunkt, og projekterne lykkedes. Markedet for biler

Concept Active Tourer står på en ny platform, der skal genbruges til adskillige af virksomhedens kommende modeller, bl.a. den næste Mini (2014). Concept Active Tourers konkurrenter bliver først og fremmest Mercedes-Benz B-Klasse - dens dimensioner er da også tæt på Mercedesen med 436 cm i længden, 183 cm i bredden og 156 cm i højden.

Indvendigt er BMW Concept Active Tourer kendetegnet af bl.a. store billedskærme og betjening, hvor man kommer til at tænke på en Smartphone - hvilket næppe er tilfældigt. Godt nok er den nye BMW benævnt »Concept«, så der kan stadig nå at ske en masse forandringer, inden konceptet bliver til virkelighed.

Den tværstillede 3-cylindrede 1,5 liters turbobenzinmotor bygger på BMWs modultanker. Hver cylinder har et volumen på 0,5 liter, og i følge BMW går op til 60 pct. af komponenterne igen, uanset om vi taler om tre, fire eller seks cylindre, og uanset om der er tale om benzin eller diesel. Grundtanken bag modulopbygningen er, at flere biler skal kunne produceres på samme samlebånd.

At bilen trækker for forhjulene, giver også adskillige stordriftsfordele - en del finder det godt nok tæt på blasfemisk, da en BMW traditionelt er en baghjulstrækker. BMW står da også bag det herlige budskab, »vil du have forhjulstræk, så bak«. Men udviklingen løber, og faktum er, siger BMW, at flertallet af de nuværende ejere af 1-serien faktisk allerede tror, at de kører i en forhjulstrukket bil.

Concept Active Tourer planlægges også til hybriddrift, og elmotoren skal trække på baghjulene. Den samlede effekt for den 3-cylindrede benzinmotor og elmotoren oplyses foreløbig til 190 hk, elmotorens omdrejningsmoment er på 200 Newtonmeter fra stilstand, så det skulle sikre en acceleration fra 0 til 100 km/t på under otte sekunder. Tophastigheden er ca. 200 km/t og benzintørsten, udregnet i EUs testlaboratorium, hvor gennemsnitsforbruget fastsættes, opgives til 40 km/l og CO2-udslippet til 60 gram pr. kilometer.