Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


BMW og Zagato i hedt samarbejde

BMW Zagato Coupé er baseret på BMW Z4 Coupé sDrive 35i.

BMW og Zagato i hedt samarbejde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den årlige bilfest Concorso d?Eleganza d?Este ved Como-søen i Italien er blandt verdens mest eksklusive, og i år var en af de hotteste nyheder konceptbilen BMW Zagato Coupé.

Bilfestivalen Concorso d'Eleganza d'Este ved Como-søen i det nordlige Italien er stedet, hvor de mest eksklusive mærker fremviser deres ypperste, og i år var BMW helt fremme i de håndsyede lædersko sammen med den italienske nichefabrikant Zagato. BMW Zagato Coupé hedder vidunderet, der kan ses på siden hér.

Zagato har tidligere gjort sig positivt bemærket i et hedt samarbejde med Aston Martin - resultatet var Aston Martin V12 Zagato - og nu er det tyske BMW's tur.

Den enestående konceptbil er, skriver BMW i pressematerialet, »bygget for at kunne serieproduceres«, og BMW har angiveligt allerede testet bilen på bane - og er meget fornøjet over resultatet.

Teknisk baserer BMW Zagato Coupé sig på roadsteren BMW Z4 Coupé sDrive 35i, men yderligere detaljer er ikke frigivet.

Farven hedder »Rosso Vivace«, en speciel rød lakering, der fra forskellige vinkler antager forskellige nuancer.

»Det er fantastisk at samarbejde med Zagato, der deler vores passion for godt design og gode biler,« siger BMW's nytiltrådte chefdesigner, Karim Habib.

»Vi har kunnet drage nytte er deres erfaring, kompetencer og helt enestående fornemmelse for formgivning.«

En typisk Zagato-detalje er taget med de to buler - udformet for at give plads til førerens og passagerens styrthjelme.

Særligt bagenden på Zagato Coupé er noget for sig, og luftindtag, en stribe Z-logoer og andre detaljer er med til at gøre bilen unik.

Samarbejdet mellem de nøgterne sydtyskere og de varmblodede italienere ligger umiddelbart langt ude, men der er en forbindelse.

I 1954 købte BMW licensrettighederne til en »motorcykelbil« af Renzo Rivolta, og resultatet blev BMW Isetta.

Renzon Rivoltas barnebarn, Merella Rivolta, er gift med Zagato-chef Andrea Zagato, der en ven med BMW Groups chefdesigner Adrian van Hooydonk - og så er forbindelsen etableret.

Desuden har Zagato siden 1954 været involveret i designet af biler som f.eks. BMW 3200 Michelotti Vignale (1959), BMW 700 (1959) og BMW M1 (1978).