Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Clark Gable-klenodie er til salg

Denne yderst sjældne Duesenberg Model JN Convertible Coupé fra 1935 har været skuespilleren Clark Gables. Man mener, der blev fremstillet i alt 10 eksemplarer af bilen. Den er nu til salg på auktion i USA.

Clark Gable-klenodie er til salg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Har du minimum 54 mio. uvirksomme kroner gemt af vejen, så kan du nu investere i en af verdens mest enestående veteranbiler.

Den amerikanske skuespiller Clark Gable (1901-1960), bl.a. kendt for sin rolle som Rhett Butler i »Borte med Blæsten« fra 1939, holdt ikke blot af kønne kvinder men også af beundringsværdige biler.

En af de mange biler, han havde i sin garage, var en

Eksperter udi Duesenberg anslår, at der i årene 1929-1937 blev bygget i alt 650 styk Duesenberg, heraf 481 Model J i forskellige varianter (SJ, SSJ, JN og SJN). Samme eksperter formoder, at der blev produceret omkring ti styk af lige præcis den model, Clark Gable ejede. Salgsprisen skilter Gooding & Company ikke med, men man skal forvente en startpris på mindst ni mio. dollar (54 mio. kroner).

Clark Gable elskede Duesenberg og ejede adskillige. Han medvirkede selv i ombygningen af sin Model JN Convertible Coupé fra 1935 med bl.a. et nyt karrosseri fra firmaet Bohman & Schwartz. Bilen har en 8-cylindret rækkemotor på 420 kubiktommer (6,9 liter), 265 hk ved 4.200 o/min og en 3-trins manuel gearkasse.

Den sjældne bil har gennem årene fået adskillige udmærkelser, senest for fem år siden da den vandt prisen »Special Award Winner« ved luksusbiludstillingen Pebble Beach Concours d'Elegance.

Den hidtil dyreste

Med til historien om Clark Gables Duesenberg JN Convertible Coupé hører, at det var i netop den bil, han i 1936 for første gang forsøgte at gøre indtryk på sit livs store kærlighed, skuespilleren Carole Lombard.

Ifølge overleveringerne skulle hun fornærmet have sagt, »Hvem tror du, at du er, Clark Gable«, da han inviterede hende på en køretur. Hans charmeoffensiv bar dog frugt, men de var begge gift; hun blev dog hurtigt skilt, men han havde i første omgang ikke råd til at lade sig skille fra sin anden hustru, Ria Langham.

I 1939, efter indspilningen af »Borte med Blæsten«, fik han imidlertid råd til skilsmissen, og Carole Lombard blev hans tredje hustru.

Hun omkom i 1942 i en flyulykke i Nevada, og ifølge portræt-biografierne blev Clark Gable aldrig den samme igen. Han meldte sig efter Lombards død til tjeneste i det amerikanske luftvåben, hvor han blev skytte på en B-17 Flying Fortress. Det meste af hans tid under Anden Verdenskrig gik dog med at optage »rekrutterings-film« for den amerikanske regering, men i løbet af sine tre år på RAF-basen Polebrook i England deltog han i fem missioner, blandt andet en enkelt over Nazi-Tyskland.

Friedrich (1876) og August (1879) Duesenberg blev født i Kirchheide i Tyskland og udvandrede i 1885 med deres familie til USA. Fornavnene blev på ægte amerikansk vis ændret til Fred og Augie. De blev dedikerede racerkørere, men ud over at køre racerbiler og bygge racerbiler slog de sig også på produktion af luksuskøretøjer. Duesenberg Automobile & Motors Company blev stiftet i 1913, men det var først i 1926, da Errett Lobban Cord overtog den lille fabrik, at kendskabet til Duesenberg for alvor blev udbredt.

Man satte sig det mål at bygge verdens bedste bil, uden skelen til omkostningerne. Cords forretningsimperium kollapsede imidlertid i slutningen af 1930erne, og det lykkedes aldrig igen for brødrene Duesenberg at få gang i produktionen af luksusbiler.

I øvrigt: Det amerikanske slangudtryk »Doozy«, der knyttes til noget helt exceptionelt eller kraftfuldt, benyttes også som forkortelse for brødrene Duesenbergs biler - blot stavet »Duesy«.