Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Den voksne 3er

Bagagerummet er på 495 liter.
Foto: RICHARD NEWTON

Den voksne 3er

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

BMWs 3-serie kommer nu i den længe ventede og familievenlige touringudgave med plads til hele familielivet. Den er blevet helt voksen... men også lidt kedelig.

En sydtysk motorvej er på mange måder det perfekte sted at lære den nye 3-serie Touring at kende på. Fik nøglerne til testbilen på BMWs flådecenter i Gershing et kvarters kørsel fra lufthavnen i Munchen. Da jeg små 20 minutter senere passerer Bayern Münchens hjemmebane Allianz Arena, står første konklusion klar. 3-Touring er akkurat så gennemført, komfortabel og højhastighedssikker som forventet. 143 km/t står der skudt op i forruden, og 328erens 2-liters turbomotor leverer alle de kræfter, som den fremragende 8-trins autogearkasse skal bruge for at veksle ydelse til komfortabel højhastighedskørsel.

Den nye 3-serie Touring er vokset i forhold til forgængeren. Det har givet ni ekstra mm højde og 17 mm mere knæplads på bagsædet. Der er stadigvæk ikke plads til en NBA basketballstjerne, men det har pyntet på rumfornemmelsen i 3eren, der aldrig har været klassens rummeligste. Bagagerummet er vokset med 35 liter i forhold til forgængeren og er nu på 495 liter. En forbedring, der gør, at den nu overhaler konkurrenten fra Mercedes med 10 liter. C-Klasse stationcar opbyder nemlig 485 liter. Det er de små sejre, der tæller, når de sydtyske konkurrenter går i ringen.

Funktionelt hæver 3-serien også niveauet i klassen. Den nye Touring har fået mulighed for at åbne bagruden selvstændigt - uden at man åbner hele bagklappen. En lille detalje, men en meget praktisk detalje hvis man bare skal smide et badehåndklæde ind bagi. Derudover har den fået automatisk åbning af bagklappen på standardudstyrslisten. Du skal blot føre din fod ind under kofangeren, så opfanger en sensor, at du gerne vil have bagklappen åbnet, og vupti, så vipper et par el-motorer bagklappen op automatisk. Uden du har behøvet at stille dine to indkøbsposer fra dig.

Vægttab

Den nye Touring er også blevet 40 kg lettere end forgængeren, og så er den gjort 10 pct. stivere. Det sidste lover godt for køredynamikken, mens det første er godt for både køredynamik og forbrug. Testbilen 328i Touring køre da også 12 pct. længere på literen end den sammenlignelige forgænger 325i (der havde seks cylindre), samtidigt med at den har fået 13 pct. flere kræfter.

Motoren i testbilen yder 245 hestekræfter. Det er rigtigt flot for en 2-liters turbomaskine. Men den er ikke samme nydelse, som den sekscylindrede rækkemotor i den gamle 325i. Når man presser 328eren, leverer den varen i form af masser af træk, men den lyder, som om den kunne falde om af overanstrengelse, hvornår det skulle være. Den oser ikke af samme gedigne overskud, som den gamle rækkesekser, og det er en skam, for det plejer at være en del af oplevelsen af at køre en velmotoriseret BMW.

Og det leder mig frem til køreoplevelsen. Normalt er 3-serien det underholdende valg i klassen - også når det gælder stationcars. Bilen til familiefaren, der nok har brug for pladsen, men ikke vil give køb på køreoplevelsen. 3-serien plejer at være en vogn, der trygler om at blive kørt friskt, og som kvitterer med god lyd og masser af respons. Men den gode lyd er ofret på brændstoføkonomiens alter, og responsen føles ikke så skarp, som i den gamle 3-serie Touring. Stationcarudgaven er ganske simpelt blevet akkurat så voksen, som karrosseriformatet signalerer. Den er uhyre komfortabel, og baghjulstrækket giver stadigvæk den velsignede fornemmelse af at blive skubbet frem for trukket. For entusiasten kan M-undervognen være et plaster på såret, men benzinentusiasten kan i første omgang ikke længere få den sprøde rækkeseksersymfoni i en 3-serie stationcar, da 328i er største benzinudgave ved lanceringen. Alternativet hedder 330d, men så er vi ude i en dieselmaskine, der nok har kræfterne, men ikke raffinementet.

Fakta om BMW 328i Touring aut.
<p>Pris inkl. lev.: 641.091 kr.</p>

<p>Mål (længde/bredde/højde): 462/181/143 cm</p>

<p>Egenvægt/last: 1.560/550 kg</p>

<p>Motor: R4, turbobenzin, 1.997 cm3</p>

<p>Ydelse: 245 hk ved 5.000 o/min</p>

<p>Effekt: 350 Nm ved 1.250 o/min</p>

<p>0-100 km/t: 6,0 sekunder</p>

<p>Topfart: 250 km/t</p>

<p>Forbrug: 15,4 km/l</p>

<p>CO2 udledning: 152 g/km</p>

<p>Årlig ejerafgift: 2.140 kr.</p>

<p>Præsentationen var arrangeret af BMW Danmark.</p>