Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


DunderDiesel fra Audi

Foto: unknown

DunderDiesel fra Audi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Audi A6 Avant Biturbo har muskler i mellemgulvet som en lastbil, status som en statsmand og er så komfortabel, at den er passende transport for selv den mest krævende VIP.

Audi A6 er en kendt størrelse. I den nuværende, elegante udformning godt og vel et år gammel, interiør og betjening i toppen af superligaen, og til en pris, der sikrer et godt udgangspunkt i konkurrencen med de nærmeste rivaler fra BMW og Mercedes-Benz.

Hvis vi ser bort fra den kommende S-model, der formentlig vil besnære os med 580 hestekræfter, så er den kraftigste udgave på A6-programmet dagens testbil. Og det er en diesel - A6 Avant Biturbo TDI Quattro er betegnelsen, og udgangspunktet er den 3-liters V6-diesel, der i normaludgaven har 245 hestekræfter, i den neddroslede 204.

Med testbilen går Audi den anden vej - twinturbo hæver ydelsen til 313 bomstærke bryggerheste og forøger drejningsmomentet fra den 245 hestes 580 Newtonmeter ved 1.750 o/min til 650 Nm (!) allerede ved 1.450 o/min. Hér kan man virkelig tale om mavemuskler af den sejeste slags.

Accelerationen fra 0 til 100 km/t er et sekund hurtigere (5,3) i biturboen, og når den - ifølge EU-normen - går fine 15,6 km/l, kun 1,3 kilometer kortere på literen end den 245 hestes, er det tid at overveje, om biturboen er merprisen værd.

For de fleste vil det være hul i hovedet at give 80.000 kr. for 68 hestekræfter og 70 Newtonmeter, når udgangspunktet i forvejen er så højt. For den 245 hestes motor gør det jo aldeles fremragende. Så biturboen er for dem, der vil have den mest kraftfulde teknik fra butikkens øverste hylder.

Uanset om suget i mellemgulvet er 80.000 kr. værd eller ej, er det aldeles enestående. Motorlyden er kun svagt, men magtfuldt til stede, når man cruiser derudaf, men tryk på speederen, og belønningen kommer prompte i form af et langt, kontinuerligt sug.

Enhver acceleration - om det er fra stilstand til 100 km/t, fra 40 til 80 eller fra 90 til over 200 - eksekveres med en selvfølgelig, afdæmpet ­lethed, der får de fleste hysteriske benzinbiler til at fremstå som astmatikere, der ikke er i stand til at dyrke anden sport end skak.

Gearkassen er en 8-trins Tiptronic - den 245 hestes har syv trin - og den overfører kræfterne rykfrit. Ofte er man dårligt klar over, hvilket gear man er i, men vil du styre begivenhederne selv, så knald gearvælgeren i manuel og skift med knapperne bag på rattet.

Med Drive Select tilpasses bilens karakteristika. Drive Select har fire indstillingsmuligheder - Auto, Dynamic, Comfort eller Individual - systemet har indflydelse på motor og gearkasse, styretøj, selestrammerne, den intelligente fartpilots følsomhed og motorlyden. Dynamic er naturligvis den mest opvakte, Comfort den behagelige, i Auto tilpasser systemet sig førerens køremåde, og i Individual kan man indrette sig, som man lyster.

Jeg havde en del fornøjelse af at stille motorlyden i Dynamic - en fed designerlyd buldrer ud gennem de to enkelt-afgangsrør. Forskellen er hørbar, hvad enten du står bag bilen eller sidder bag rattet - den slags er vi nogle, der godt kan hygge sig lidt med.

Hvad enten man er fører eller passager, sidder man fremragende i sæderne. Testbilen har sportsforsæder, og de øger blot mulighederne for at finde den helt perfekte siddestilling. Finish og kvalitet er i top, og man kan glæde sig over, at Audi er blevet mere gavmild med standardudstyret end tidligere. Dobbelt klimaanlæg, fartpilot, lys- og regnsensor, automatisk nedblænding af bakspejl, håndfri telefoni og 17 tommer alufælge er blandt standardudstyret, og mon ikke de fleste forsøder tilværelsen med f.eks. Xenon Plus-forlygterne inklusive LED-kørelys (28.885 kr.), en nærmest uundværlig del af Audis DNA, måske også navigationsanlægget, der benytter Google Maps, og i bedste fald det danske Bang & Olufsen-anlæg (145.782 kr.).

Fornuftigt sikkerhedsudstyr som intelligent fartpilot, der selv holder afstand til forankørende, og aktiv vognbaneassistent, der hjælper med at finde tilbage på rette spor koster i en pakke 48.048 kr.

Audi, BMW og Mercedes-Benz kæmper en evig kamp for at overgå hinanden. Lige på dette punkt, dieselmotor og en ydelse på den anden side af 300 hk, har Mercedes-Benz E-Klasse ikke noget at byde ind med i øjeblikket, da E 350 CDI 4Matic »kun« yder 265 hk.

Men BMW er med. 535d Touring xDrive med 6-cylindret rækkediesel og twinturbo yder præcist samme antal heste som Audien, men har et max-moment, der er 20 Nm lavere (630) ved lidt flere omdrejninger (1.500 o/min). Ret beset bør det nævnes, at bemeldte Mercedes-Benz har et moment på 620 Nm fra 1.600 o/min.

Grundpriserne - vanen tro - har sin indbyggede rækkefølge: Audi indleder med 961.106 kr. inkl. levering, BMW sniger sig lige over millionen, og Mercedes topper til 1.042.680 kr. Om den ene er en bedre anskaffelse end de to andre, er som oftest et spørgsmål om følelser.

Men Audi A6 Biturbo TDI Quattro har placeret sig øverst på podiet i moment-konkurrencen.

Pris (inkl. levering): 961.106 kr.

Sikkerhed: 5 stjerner (2011)

Mål (længde/bredde/højde): 494/189/145 cm

Vægt/last/påhæng: 1.985/545/2.500 kg

Bagagerum: 565-1.680 liter

Motor: V6, 2.967 cm3 biturbodiesel, 24V

Ydelse: 313 hk ved 3.900-4.500 o/min.

Effekt: 650 Nm ved 1.450-2.800 o/min.

Transmission: 8-trins Tiptronic

Trækkende hjul: Permanent 4-hjulstræk

0-100 km/t: 5,3 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug/EU-norm: 15,6 km/l

CO2-udledning: 169 g/km

Årlig ejerafgift: 5.360 kr.

Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

Standardudstyr bl.a.: 6 airbags, ESC-antiskrid m.m., 2 selehuskere, elektrisk p-bremse, 2-zonet klimaanlæg, varme i forsæder, el-sidespejle m. varme, fartpilot, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, fjernlysassistent, bluetooth, Audi Drive Select, Audi Pre Sense Basic, 17 tommer alufælge.

Ekstraudstyr bl.a.:

Metallak: 13.000 kr.

19 tommer alufælge inkl. dæk og montering: 29.995 kr.

MMI Touch Navigation Plus: 20.000 kr.

Sportssæder for: 8.596 kr.

Xenon Plus inkl. LED-kørelys: 28.885 kr.

Assistentpakke m. adaptiv fartpilot m. stop & go + aktiv vognbaneassistent: 48.048 kr.

Prestigepakke m. 4-zonet klimaanlæg og aut. bagklap: 15.000 kr.

Natsynsassistent: 48.560 kr.