Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ferrari-rekord ved Classic Race Aarhus

Niels Brøchner er bestyrelsesformand for fonden, der for fjerde år i træk står bag Classic Race Aarhus.

Ferrari-rekord ved Classic Race Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommende weekend vil det største antal danskejede Ferrari F40-modeller nogensinde være samlet i Aarhus.

Classic Race i Aarhus 22.-24. juni sætter flere rekorder. En af dem er det største samlede opbud af danskejede Ferrari F40-modeller på dansk grund.

»Søndag 24. juni fejrer vi 25-året for lanceringen af Ferrari F40. Det gør vi ved at samle alle de F40'ere, som findes herhjemme,« siger Theis Frederik Gronemann, marketing-manager hos den danske Ferrari-importør, Formula Automobile i Allerød.

»Vi regner med at se alle ti danskejede F40'ere i Aarhus, og da der kun blev produceret 1.315 i alt, er det ret bemærkelsesværdigt, at der findes så mange alene i Danmark,« siger Theis Frederik Gronemann.

F40 havde verdenspremiere i marts 1987 i Ferraris hjemby Maranello. Fabrikkens grundlægger Enzo Ferrari, på daværende tidspunkt 89 år gammel, havde ikke vist sig offentligt i årevis, men han insisterede på at få fremstillet en model, der skulle markere hans livsværks 40 års jubilæum. F40 blev den første serieproducerede gadebil, der brød 200 miles-muren (324 km/t), og de planlagte 400 modeller blev i årene 1987-92 til 1.315. F40 var - og er - et mesterværk udi rendyrket racerkunst, lavet med ét for øje: Fart. Teknikken var - ligesom i nutidens Ferrari'er - hentet fra Formel 1. I 1982 og 83 vandt Ferrari verdensmesterskabet, hvor hjertet i racerne var turbomotorer. Resultatet blev i 1987 til F40, der er en kompromisløs legende.

Den kun 2,9-liters V8-turbomotor yder 478 heste, og de kommer bragende ved 4.500 o/min og hviner videre indtil godt og vel 7.000. De 100 km/t er passeret efter 4,1 sekunder, efter 11 sekunder er speedometernålen forbi 200 km/t, og med baghjulstræk og ingen elektroniske barnepiger som ESC-antiskrid, blokeringsfri bremser (ABS) m.m., kræver det sin mand at fyre de 478 hk af.

Prisen for et velholdt eksemplar er i dag mindst tre mio. kr. - uden afgifter. I øvrigt døde Enzo Ferrari året efter premieren på F40.

Et væld af andre varmblodede italienere med den stejlende hingst på køleren vil være linet op - alt fra historiske modeller over nyklassikere som 308 og 355 til den nyeste 458 Italia. Ferrari'erne afslutter Classic Race Aarhus søndag kl. 17 med 20 minutters opvisning banen rundt.

Forinden har et væld af klassiske biler og motorcykler trukket sorte striber på asfalten i de smukke omgivelser omkring Strandvejen ved Tangkrogen og omkring Mindeparken og Marselisborg Slot. Classic Race Aarhus skydes i gang fredag 22. juni kl. 11 med et velgørenhedsløb, og for mange vil opvisningsløbene med ældre Formel 1-biler være blandt de absolutte højdepunkter.

I 2010 blev Classic Race Aarhus arrangeret første gang, og tilskuertallet er steget fra 10.000 det første år til 25.000 i fjor. I år køres der også penge ind, og den arbejdende bestyrelsesformand for Fonden Classic Race Aarhus, Niels Brøchner, vil sammen med Børneulykkesfonden og Kørerlærer Gruppen i Aarhus bruge pengene på at højne trafiksikkerheden for børn og unge i Østjylland.

Se hele programmet på