Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fiat 500 til familien


Fiat 500 til familien

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den populære Fiat 500 er pustet op til nye dimensioner.

500L bliver navnet på den nye Fiat. L for large. Og den ér stor. Faktisk vejer den mere end dobbelt så meget, som den oprindelige Fiat 500 gjorde, da den trillede ud i Torinos gader - i Fiats hjemby - for 55 år siden.

Nu er vi tilbage i Torino. Denne gang for at møde 500L. Bilen, der er skabt i et forsøg på at ride videre på 500-bølgen, nu med plads til hele familien.

Jeg hopper ind bag rattet og begiver mig ud i den tætte italienske trafik. Det første, jeg bemærker, er, at der virkelig er plads til familien. 500L deler platform med Puntoen, men er blevet forlænget ud over bagakslen, så der er mere plads i bilen - også langt mere end i Fiats anden populære familiebil, Panda.

Fiat 500L burde være på hjemmebane, men det er, som om omgivelserne bevæger sig i et helt andet tempo - et hurtigere tempo. Godt nok har den italienske bil masser af sjæl og et pænt udseende, men der er ikke meget tryk på hjertet. Det udgøres af en tocylindrede turbomotor, og den mangler kræfter. Ja, nogle gange tænker man næsten, at den har brug for en pacemaker, når den skal accelerere.

De 1.260 kg, som i og for sig ikke er en høj vægt for en bil i denne klasse, forhindrer den lille motor i at gøre dét, den er skabt til - at sørge for økonomisk kørsel ved lave omdrejninger. Man skal op over 5.000 omdrejninger, før bilen for alvor flytter sig. Helt galt går det, hvis man trykker ECO-knappen ned. For så flygter de sidste villige heste fra ­motorrummet og efter­lader føreren af bilen hjælpeløst undermotoriseret.

Fiat 500L lanceres med tre forskellige motorer. En 1,4 liters benzinmotor med 95 hk. En TwinAir Turbo-benziner med 105 hk. Og til sidst en 1,3 liters MultiJet-diesel med 85 hk. Du kan desuden vælge mellem fire forskellige udstyrsniveauer, hvor aircondition, fartpilot og en syvtommer touchskærm er en del af de tre dyreste pakker.

Fiat kunne under præsentationen samtidig byde på en særlig italiensk form for ekstraudstyr. I 500L kan man nemlig få monteret en vaskeægte kaffemaskine. I samarbejde med kaffemaskine-producenten Lavazza har Fiat sørget for, at man mellem de to forsæder kan få installeret en trykbeholder, som kan lave kaffen undervejs på køreturen ved hjælp af kaffekapsler, som vi kender dem fra de moderne espressomaskiner. Sejt og essensen af det, Fiat mestrer, når det handler om sjæl og charme.

500L er et frisk pust, men vi kommer ikke uden om prisen. Og den er pebret. For når man tænker på, at bunden af bilen stammer fra en Punto, der i en 5-dørs model koster fra 119.990, og at den klassiske Panda ligger med en kampagnepris fra 79.990, kan det virke temmelig dyrt, at Fiat 500L i den testede udgave ryger over 200.000 kr., når den kommer til landet i begyndelsen af november. Konkurrenter som Citroën C3 Picasso, Hyundai iX20 og Kia Venga koster fra henholdsvis 169.990, 194.990 og 159.990.

På trods af en relativt høj pris og en flad TwinAir-motor, må jeg indrømme, at jeg er positivt overrasket. Flot design, masser af plads og fornuftig brændstoføkonomi. Det er en bil, der skal prøves.

Pris inkl. lev.: Ca. 200.000 kr.Motor: R2, 875 cm3, turbobenzinYdelse: 105 hk ved 5.500 o/minMoment: 145 Nm ved 2.000 o/min (Ecomode: 120 Nm ved 1.750 o/min)0-100 km/t: 12,3 sek.Topfart: 180 km/tBagagerum: 343 lMål (L/B/H): 415/178/167 cmVægt: 1.260 kgGns.forbrug: 20,8 km/lCO2-udledning: 112 g/kmÅrlig ejerafgift: 560 kr.

Præsentationen var arrangeret af Fiat.