Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Folkehybriden er landet


Folkehybriden er landet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med et normforbrug på over 28 km/l og en pris på under 200.000 kroner er den nye Yaris Hybrid bilen, der kan give hybridkonceptet sit folkelige gennembrud i Danmark.

Den nye Yaris Hybrid ligner den almindelige Toyota Yaris – og så alligevel ikke helt. Med nogle få ændringer på frontkosmetikken og lygterne har Toyota formået at gøre den jævnt triste Yaris væsentligt mere visuelt attraktiv.

Men det er under huden, de store ændringer har indfundet sig. Toyota er førende indenfor hybridteknik (hvor man kombinerer en traditionel forbrændingsmotor med en el-motor og batteri), og har siden introduktionen af den første Toyota Prius i 1997 solgt over fire millioner hybridbiler på verdensplan. Og Toyota kan nu høste frugterne af, at de har satset så benhårdt på deres hybridsystem.

For hybridsystemet i Yaris er i udgangspunktet det samme som i Prius. Benzinmotoren er dog skrumpet fra 1,8 liter til 1,5 liter, og batteripakken har også været på skrump. Det betyder, at Toyota i Yaris har kunnet gemme drivsystemet væk i motorrummet og batteriet under bagsædet, så funktionaliteten og pladsforholdene er akkurat som i den almindelige Yaris.

Køreoplevelsen er en lidt anden historie. Bilen er egentligt hurtig nok. 0-50 km/t er overstået på fire sekunder, og det gør den rap i byen, hvor bilen er på hjemmebane. Men den trinløse automatgearkasse af CVT-typen er en udfordring, med sin elastiske levering af gearene føles det som at køre på en knallert 45. Masser af omdrejninger men kun en modvillig acceleration. Misforholdet mellem motorlyd og acceleration vænner jeg mig aldrig til. Det er dog desværre en præmis for bilens lave forbrug.

Men hvis alternativet en dieselmaskine – og det er det hvis man vil køre så langt på literen som Yaris Hybrid, så går man alligevel på kompromis med den gode og raffinerede gangkultur, så køberne vil nok kunne leve med den elastiske gearoplevelse. Og de vil især kunne leve med den, når de ser forbruget. Yaris Hybrid er opgivet til 28,6 km/l, og jeg opnåede hurtigt 25 km/l uden at være specielt fokuseret på at spare på dråberne. Det er afsindigt flot i en benzinbil.

Yaris Hybrids stærkeste kort i kampen om kundernes gunst er dog prisen. Basisudgaven H1 koster 199.995 kr. plus levering, mens H2 - som Toyota selv forventer vil stå for størstedelen af salget, lander på 225.672 kr. inkl. lev. I udgangspunktet mange penge for en bil af Yaris størrelse, men mange af konkurrenterne med dieselmotorer – som den brændstoføkonomisk skal sammenlignes med - koster rask væk 180.000 kr. Skal du have klimaanlæg og automatgear, som Yaris Hybrid har som standard, så ryger dieselbilerne hurtigt op omkring 200.000 kroner. Og så er det ikke dyrere at køre Hybrid end alternativerne.

Derfor kan Yaris Hybrid også meget vel gå hen og blive hybridbilernes danske gennembrud.

Pris inkl. lev: 225.672 kr.

Mål (l/b/h): 389/170/151 cm

Bagagerum: 286 liter

Egenvægt/last/anhængervægt: 1.193/372/0 kg.

Benzinmotor: R4, benzin på 1.497 cm3

Ydelse: 75 hk v. 4.800 o/min

Drejningsmoment: 111 Nm v. 3.600 o/min

Elmotor ydelse: 61 hk

Elmotor drejningsmoment: 169 Nm

Samlet maksimal ydelse: 110 hk

0-100 km/t: 11,8 sek.

Topfart: 165 km/t

Forbrug: 28,6 km/l

CO2-udledning: 79 g/km

Årlig ejerafgift: 560 kr.

Garanti (mek/lak/rust): 3/3/12 årPræsentationen var arrangeret af Toyota.