Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fords lille revolution

Selv om B-Max er en kort bil, er der plads til en masse pga. det fleksible sædearrangement.

Fords lille revolution

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En fremragende motor, masser af udstyr og en revolutionerende dørkonstruktion. Det er essensen af den nye Ford B-Max. Men spørgsmålet er, om revolutionen er nødvendig...

For fire år siden tog Ford en beslutning.

De ville lave en mini-MPV baseret på Ford Fiesta, der skulle være alt det, som deres meget konventionelle Fusion aldrig blev. Et hit der kunne aflæses på både salgs- og image-fronten. Løsningen hedder B-Max og lander hos de danske Ford Forhandlere i efteråret. En mini-MPV med et fremragende motorprogram, højt udstyrsniveau og en revolutionerende dørkonstruktion uden B-stolpe.

Men kan man lave en bil uden B-stolpen, som er den stolpe, fordøren lukker ind i, og bagdørene er hængslet på – og som i øvrigt sikrer, at bilen ikke flekser som højbroen over Storebælt i stiv kuling? Svaret er ja. B-Max har som den første moderne bil ingen B-stolpe. Åbner du fordøren og trækker skydedøren bagud, så er hele bilens side åben. Hvorfor? Fordi du dermed får markedets allerbedste adgangsforhold, og det er den slags praktiske løsninger, som køberne efterspørger. Siger Ford. Og kunderne er i denne sammenhæng de nybagte børnefamilier og kunderne plus 60, som gerne vil have en lille, praktisk og rummelig vogn.

Umiddelbart virker tanken om de ubegrænsede adgangsforhold besnærende. Men når dørene åbnes på vid gab, så sidder forsædets ryglæn der, hvor den konventionelle B-stolpe sidder. Så selvom B-stolpen er væk, ændrer det ikke voldsomt på indstigningsoplevelsen til bagsædet.

Bagdelen ved konstruktionen er, at dørene samlet set er blevet 25 kilo tungere, end hvis bilen havde haft B-stolpen. Det mærkes. Fordøren er tungere end en almindelig dør, og holder man i vejkanten med højre hjulsæt lidt nede, kan det være en udfordring for en ældre dame at bakse fordøren op. Og glem alt om at poderne selv kan åbne skydedøren udefra, før de fylder otte - det er den simpelthen for tung til. Overordnet set virker dørløsningen som en kompliceret løsning på et problem, der reelt set ikke eksisterer.

Det betyder imidlertid ikke, at B-Max er en mislykket bil.

Ser man bort fra dørene, er den uhyre vellykket. Designet følger Fords lidt overdesignede Kinetic-stil, men køreoplevelsen og motorerne er klasseledende. Den 1,0 liters trecylindrede motor, vi også kender fra Ford Focus, er i den testede 120 hestes udgave fremragende. Masser af bundtræk og en brændstoføkonomi der på papiret lander på 20,4 km/l. På motorvej rundede hastigheden på speedometeret akkurat 200 km/t, så det er en kapabel lille sag.

Den prisvindende lille turbomaskine er så fabelagtigt, at man skal være fyringsoliefetichist for at vælge den gedigne dieselversion med den gammelkendte 1,6 TDCI motor, der i B-Max yder 95 hk. Derudover kommer B-Max også med en lille dieselmaskine på 75 hestekræfter og en 1,4 liters benzinmotor uden turbo med 90 hk.

På udstyrsfronten koster topmodellen Titanium kun 40.000 kroner mere end den skrabede basismodel, og med det nye stemmestyringssystem SYNC som standard i Titanium sætter bilen nye udstyrsstandarder i klassen. Derudover har den klimaanlæg, 16 tommer alufælge, læderrat og alt det, du forventer af en veludstyret mini-MPV.

B-Max introduceres også med Fords Active City Stop, der automatisk bremser bilen ved hastigheder på op til 30 km/t, hvis en forankørende bremser, eller en fodgænger træder ud foran bilen. Desværre bliver det ikke standard, men koster 4.000 kr.

Havde Ford droppet dørrevolutionen, havde B-Max været mindre smart ud fra et PR-synspunkt, men mere anvendelig og givetvis også marginalt billigere. Motor, køreegenskaber og en fleksibel indretning, gør den dog til en potentiel ny konge af klassen for mini-MPV'er.

Pris inkl. lev: 264.580 kr.

Mål (længde/bredde/højde): 408/175/160 cm

Bagagerum: 318 liter

Motor: R3, 999 cm3 turbobenzin

Ydelse: 120 hk ved 6.000 o/min.

Effekt: 170 Nm v. 1.400 o/min

0-100 km/t: 11,2 sekunder

Topfart: 189 km/t

Forbrug: 20,4 km/l

CO2 udledning: 114 g/km

Årlig ejerafgift: 560 kr.Præsentationen var arrangeret af Ford Motor Company.