Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fremtiden er intelligent

Foto: Henrik Ottosson

Fremtiden er intelligent

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bilen følger den forankørende i tæt køkørsel, den holder øje med tværgående trafik i vejkryds, og så forhindrer den påkørsel af større dyr. Volvo er klar med nye indsatsområder.

Ingen skal være i tvivl om, at Volvo tager sikkerhed særdeles alvorligt. Og svenskernes næste udviklingsområder er fokuseret på tre forskellige systemer, der går et skridt videre i forhold til de eksisterende systemer.

Det første, Autonomous Driving Support (frit oversat: Selvstyrende støtte til føreren), skal i langsom køkørsel få bilen til automatisk at følge den forankørende. Det andet, Intersection Support (Vejkryds Støtte), advarer og bremser automatisk for krydsende trafik, hvis det er nødvendigt, og det tredje, Animal Detection (genkendelse af dyr) - særdeles velegnet på de store skovstrækninger i f.eks. Sverige - opdager og bremser automatisk for store dyr som elge og kronhjorte.

Udviklingen af disse systemer skal supplere den forbedring af de eksisterende sikkerhedsystemer, som hele tiden finder sted, siger Thomas Broberg, sikkerhedsekspert hos Volvo Car Corporation.

At Volvos massive indsats på at bedre sikkerheden nytter noget, illustreres bl.a. af, at risikoen for at komme til skade i en af Volvos nyere modeller er faldet til det halve sammenlignet med år 2000.

»Vores udgangspunkt har altid været at tage udgangspunkt i virkelige trafikforhold. Vi har vores egen havarikommission, der har eksisteret i 40 år, og input fra virkelige ulykker med Volvoer involveret hjælper os med at fokusere, så den nye teknologi skaber mærkbare resultater,« siger Thomas Broberg.

De seneste landvindinger omhandler bl.a. City Safety, der automatisk reagerer, hvis forankørende ved langsom køkørsel bremser - en rapport fra amerikanske IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) konkluderer, at antallet af kollisioner falder med op til 22 pct., hvis bilerne har City Safety. Et fælleseuropæisk forskningsprojekt, EuroFOT, konkluderer desuden, at en bil med intelligent fartpilot (Adaptive Cruise Control) og kollisionsadvarsel (Collision Warning) har op til 42 pct. lavere risiko for at kollidere med en forankørende ved kørsel på motorveje. Systemet holder en forudindstillet afstand til dem foran og advarer føreren, hvis der er risiko for påkørsel. Samtidig forberedes bremserne til en katastrofeopbremsning.

Volvos nyeste model, V40, der netop har haft dansk premiere og netop har fået de fem maksimale stjerner i Euro NCAPs crashtest, har som den første bil i verden fodgængerairbag (Pedestrian Airbag Technology), hvor en airbag popper op ved motorhjelmen og langs forrudens stolper, hvis bilen påkører en fodgænger. V40erens City Safety er udviklet, så det fungerer op til 50 km/t, en vognbaneassistent hjælper aktivt med at bringe bilen tilbage i rette vognbane, og Cross Traffic Alert holder øje med tværgående trafik bag bilen, når man f.eks. bakker ud fra en parkeringsplads.

»Risikoen for at blive involveret i et uheld eller komme til skade i en Volvo skal blive mindre og mindre. Derfor arbejder vi målrettet hen mod vores vision om, at ingen må blive dræbt eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo i år 2020,« siger Thomas Broberg.