Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


GENNEMBRUD FOR HYBRIDBILEN

Langturstesten levede ikke helt op til det potentiale, Yaris Hybrid burde have. Men bilen var ny, og det kan betyde højere forbrug.

GENNEMBRUD FOR HYBRIDBILEN

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med Toyota Yaris kan man købe en fuldblods hybrid til 200.000 kroner, og der er på to måneder solgt 350 af slagsen.

Toyota har i mange år satset på benzin-hybrid-teknologi for at spare på brændstoffet. Det viste de i først omgang med Prius, der er født som en hybrid, og senere med Auris-modellen, og nu er den lille Yaris også gået hybrid.

Hvor de fleste fabrikanter har satset på diesel som en vej til bedre brændstoføkonomi, har udgangspunktet for Toyota ikke været det samme - ikke mindst fordi de sælger flest biler i Asien og USA, hvor diesel ikke er så populært som i Europa.

Samtidig har dieseler en række miljøproblemer at slås med, som ikke ses i samme grad hos benzinbiler. Det har været en succes med mere end fire millioner eksemplarer på verdensplan og en fiasko i Danmark.

Og med Toyota Yaris' forbrugstal nærmer vi os med stor hastighed en beskedenhed i tørst, der kan matche dieselbiler.

Alligevel er der væsentlige forskelle: Dieselbiler kører langt på literen alle steder, mens hybridbilens styrke ligger i bykørsel.

Hverken Prius eller Auris har bevæget sig særlig højt op i salgsstatistikkerne i Danmark. Hybridteknologi er dyrt, og selv med fradrag for flere kilometer pr. liter benzin kommer registreringsafgiften til at tynge hårdt.

Men med Yaris til omkring 200.000 kroner er hybriden indenfor rækkevidde og er faktisk billigere end en tilsvaret udstyret dieselmodel. Og det har kunderne taget imod: Yaris Hybrid har været til salg i to måneder, og i den tid er der langet 350 styks over disken, hvor fordelingen mellem erhversbiler og private er halvt til hver.

Dermed er hybrid-teknologien slået igennem i Danmark.

Vi har udsat Yarisen for en test med lige dele by-, landevejs- og motorvejskørsel.

Men inden vi når ned til resultatet, så lidt om hvordan Yaris iøvrigt gebærder sig.

Den ligner alle andre Yariser ind- og udvendigt. Der er kun lidt forskelle i emblemer og instrumenter. Desuden er den født med en trinløst automatgear, så bilens computer kan styre, hvornår hvilken motor skal sættes ind. Selv om den har et ekstra batteri, er bagagerummet i samme størrelse, fordi batteriet er gemt under bagsædet.

Som udgangspunkt kan Yaris køre omkring en kilometer på ren strøm. Det er dog kun med ganske lav hastighed. Strømmen kommer fra bilens nedbremsninger, og det er netop derfor, at hybrider fungerer bedst i byen, der jo nærmest er én konstant acceleration fulgt af nedbremsninger.

Drejer man ud på motorvejen og kører med de 110-130 kilometer i timen, der er tilladt, vil nogen nok ønske sig, at de var blevet i byen. For Yarisen larmer vel rigeligt. Læg dertil, at man under acceleration altid har for mange omdrejninger på i forhold til hastigheden, og grundstenen til et dårligt venskab med bilen er lagt.

Men man vænner sig forbavsende hurtigt til at afpasse accelerationen, og er det først sket, er Yaris Hybrid faktisk en fornøjelse især i bytrafik, hvor det er praktisk ikke at skulle skifte gear hele tiden, og hvor milliongearet (CVT - Continuous Variable Transmission) faktisk er mere behageligt end en almindelig automatik-gearkasse.

Efter at have kørt både Auris, Yaris og Prius på samme dag, kan jeg konstatere, at Yaris er den bedst kørende af dem, fordi teknikken er et nummer nyere.

I testugen kørte vi 557 ­kilometer i bilen nogenlunde fordelt mellem de tre dicipliner lande- og motorvej samt bykørsel. Det var med en vis spænding, vi til slut fyldte benzin på for at se, hvad forbruget ville vise i praksis. Knap 21 kilometer pr. liter benzin blev det til i gennemsnit. Lidt skuffende måske, men tag i betragtning, at klimaanlægget kørte på næsten fuld kraft hele tiden, hvilket koster. Samtidig havde bilen kun omkring 1.000 kilometer på tælleren, så når den engang er kørt til, må man forvente, at den kører længere. Vi forsøgte under testen ikke at køre mere økonomisk end ellers.

Knap 21 km/l er måske ikke helt nok til at vaske skuffelsen væk, men kun i de færreste biler kommer man op på det laboratoriefremstillede gennemsnitsforbrug.

Spørgsmål er så selvfølgelig, om en pendler skal vælge en hybrid-Yaris eller en diesel-Yaris?

Svaret er ikke entydigt, men den, der kører bedst, er helt sikkert hybriden, og man får automatgearet med. Men diesel har en stor styrke på motorvejen, mens hybriden har det i byen. Så alt efter hvor man kører de fleste kilometer, må man lave regnestykket ud fra det. Men en væsentlig faktor er, at en hybrid på benzin ikke forurener byerne i samme grad som en diesel. Ikke mindst de meget sundhedsskadelige NoX-forbindelser falder drastisk.

En tilføjelse, der er værd at have med, er, at garantien på hybridsystemet er fem år hos Toyota, og det er også værd at bemærke, at storebror Toyota Prius er en af de mest fejlfrie biler overhovedet.

Pris inkl. lev.: 203.675 kr.Sikkerhed (Euro NCAP-crashtest) 5 stjerner (2011)

Mål (længde/bredde/højde): 391/170/151 cm

Køreklar vægt/last/påhæng: 1.203/362/0 kg

Bagagerum: 286 liter

Motor: R4, 1.497 ccm + el-motor

Ydelse: Benzin 75 hk/el 61 hk

Moment: Benzin 111 Nm/3.600 o/min.

plus elmotor: 169 Nm/fra 0

0-100 km/t: 11,8 sek.

Tophastighed: 165 km/t

Trækkende hjul: For

Transmission: Multigear

Forbrug/EU-norm: 28,6 km/l

Årlig ejerafgift: 560 kr.

Garanti (mek/lak/rust): 3/3/12 år

Garanti hybridsystemet: 5 år

Standardudstyr Hybrid H1 bl.a.:

7 airbags, ESC-antiskrid, 2-zonet klimaanlæg, varme i forsæder, el-spejle m. varme, LED-kørelys for, el-ruder for og 15 tommer stålfælge.

Hybrid H2 Toyota Touch har desuden (merpris 21.997 kr.): Ratbetjent cd-radio m. usb- og aux-indgange til iPod og mp3, 6,1 tommer berøringsskærm, håndfri telefoni, bakkamera, indfarvede dørgreb og sidespejle og 2-trins bagagerumsbund.