Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Guf fra Ferrari


Guf fra Ferrari

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ferraris nye supersportsvogn - Enzo II eller nok snarere F70 - har V12-motor, ingen turbo men til gengæld hybridteknik og dermed mindst 800 hestekræfter.

Teknikken fra racerbanerne og særligt fra kongeklassen Formel 1, hvor Ferrari altid er med helt fremme, finder naturligvis vej til Ferraris supersportsvogne. Og den næste er ingen undtagelse.

De foreløbigt tilgængelige oplysninger er mere eller mindre velunderbyggede rygter, men en del af oplysningerne skal nok ende som virkelighed. Og den virkelighed er særdeles spændende.

Sikkert er det i hvert fald, at Ferrari inden årets udgang er klar med det, nogle kalder Enzo II. Mest sandsynligt er det dog, at den får modelbetegnelsen F70. Allerede i maj bekræftede bestyrelsesformand, Luca Di Montezemolo, at bilen bliver Ferraris første hybridmodel, med systemet HY-KERS (Kinetic Energy Recovery System). KERS opsuger bremseenergi, som føreren selv eller systemet automatisk udløser til brug for kortvarig acceleration.

Ifølge Ferrari bliver den centralt placerede benzinmotor »stor«, og rygterne antyder også, at Ferrari netop på grund af de 10-15 pct. ekstra kræfter, som KERS-systemet føjer til, vælger at undlade brug af turbo. Hybridteknologien er også et plus i forhold til CO2-udslip og brændstofforbrug, når bilens tørst skal måles i EUs særlige testlaboratorium. Hér bliver gennemsnitsforbruget ifølge EU-normen angiveligt omkring 40 pct. lavere.

Hvor meget skal vi så forvente, at Ferrari F70 yder? Lad os gå ud fra, at udgangspunktet er den 6,3 liters V12er, der også gør livet behageligt i den firesædede firehjulstrækker FF. Måske pumpes den lidt op i volumen, til syv liter, og da den under alle omstændigheder skal være kraftigere end motoren i Enzo (660 hk), og da den gerne skal overgå konkurrenten Lamborghini Aventador, der snart kommer i en jubilæumsudgave med 750 hk, så passerer F70 vel de 800 i rå ydelse? De mest forventningsfulde webmedier håber og antyder, at den inklusive KERS-systemet kortvarigt vil kunne yde over 900 hk.

Chassis og undervogn er naturligvis af kulfiber, formentlig er karrosseriet også, og designet står Ferraris Flavio Manzoni for. Aerodynamisk har Ferrari optimeret F70, og glastaget henover kabinen får umiddelbart en til at tænke på en af de lynhurtige, lukkede Le Mans-racere.

Den internationale biludstilling i Paris i slutningen af måneden kan være stedet, hvorfra vi kan fortælle mere nyt om Ferrari F70.

Ferrari Enzo (en hyldest til grundlægger Enzo Anselmo Ferrari, der døde som 90-årig i 1988) blev i årene 2002-2004 bygget i 399 eksemplarer. Den er dermed en af de mest eksklusive supersportsvogne, der nogensinde er bygget.

Motoren, centralt placeret, er en seks liters V12er, der yder 660 hk ved 7.800 o/min, det maksimale moment er på 657 Nm ved 5.500 o/min. Gearkassen en 6-trins semiautomatisk (hentet i Formel 1), der skifter på 150 millisekunder. Tophastigheden er ca. 349 km/t, accelerationen 0-100 km/t på 3,4 sekunder, 0-160 km/t på 6,6 sekunder. Vægtfordelingen er 43,9 pct. for og 56,1 pct. bag. Designet stod Pininfarina bag.