Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Haves: God bil. Søges: Købere

Med dette LED-kørelys har Hyundai i40 sin helt egen signatur.

Haves: God bil. Søges: Købere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hyundai i40 får ikke løn som fortjent. Den trækker masser af superlativer, men danskerne vil - endnu - ikke have den.

I efteråret 2011 var den her - Hyundais våben i firmabilsklassen, afløseren for den gabende kedsommelige Sonata. Og hvilken bil, den nye i40. Friskt design, masser af plads, gode motorer (især diesel), acceptable køreegenskaber, fin finish og ikke mindst sydkoreanernes selvsikre garanti - fem års mekanisk, uanset hvor mange kilometer ejeren orker at køre.

Den ganske veldrejede stationcar kom først - præcis den type karrosseri, vi er så glade for, og for nylig føjede Hyundai den 4-dørs sedan til. Dagens testbil med 1,7 liters dieselmotor, 136 hestekræfter og mellemste udstyrsniveau, Style.

De praktiske forskelle på stationcar og sedan med det lukkede bagagerum skal vi ikke dvæle længe ved - bagagerummet i sedanen er på 525 liter, 28 færre liter en stationcarens, når den fyldes til overkanten af bagsædernes ryglæn. Med nedfældet bagsæde tager stationcaren 1.719 liter, men har man ikke brug for at tømme Ikea hver anden uge, rækker sedanens 525 liter så rigeligt. Hovedhøjden på bagsædet er en smule mindre end i stationcaren, men man skal være ganske høj, før issen får kontakt med loftet.

Tilbage er så forskellene i design - er sedan-designet klassisk eller kedeligt, er stationcar-designet moderne og harmonisk? Svarene på den type spørgsmål er helt igennem subjektive i modsætning til spørgsmålet om økonomi: Stationcaren koster 30.000 kr. mere, til gengæld er der en vis sandsynlighed for, at dens værditab er en smule mindre end sedanens, netop fordi stationcar-karrosseriet er så populært.

Testbilen koster 358.675 kr. inkl. levering, og for den udskrivning får man en gedigen portion udstyr - ud over det forventelige som 2-zonet klimaanlæg, alufælge, elruder, fartpilot, regnsensor og læder på rat og gearknop er der grund til at glæde sig over håndfri telefoni, elektrisk indstilling af førersædet, varme i bagsædet og bakkamera i bakspejlet. i40 har desuden tre flere airbags end de fleste - nummer syv er førerens knæairbag, nummer otte og ni de to sideairbags bag.

Med tilsvarende motor og nogenlunde sammenligneligt udstyr ryger bl.a. VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Honda Accord og Renault Laguna hinsides de 400.000 kr., Skoda Superb, Toyota Avensis, Mazda 6 og Peugeot 508 holder sig i nærheden af de 380.000 kr. - plus-minus - og kun Citroën C5 kryber under Hyundai i40-prisen.

Alligevel er Honda Accord og Renault Laguna de eneste af de nævnte, der er solgt færre af end i40. Den store Hyundai er i årets første syv måneder helt nede på en samlet 88. plads med 252 solgte.

Hvad går man så glip af ved ikke at vælge en Hyundai i40? Førnævnte udstyr i en fin kabine, hvor samlekvalitet og finish synes på japansk niveau, store og godt støttende forsæder og oceaner af plads på bagsædet - nuvel, ikke helt som i klassens største, Skoda Superb, men ikke langt fra.

Gearskiftet er i orden, styretøjet typisk sydkoreansk, hvilket vil sige »dødt« omkring midterstillingen. Denne testchauffør irriteres over det, men præcisionen er heldigvis i orden, så et langt stykke ud ad det lige stykke landevej er styretøjet tilgivet.

Den store dieselmotor med 136 hk er kultiveret og kraftfuld, om end dens maksimale moment først er til stede ved 2.000 o/min i modsætning til den 115 hestes, der præsterer max allerede ved 1.250 o/min. I praksis er de 21 hestekræfter til at undvære, og gevinsten er håndgribelig, da man sparer 20.000 kr. i indkøb og 660 kr. om året i ejerafgift, da den lille på papiret går 23,3 km/l mod testbilens 22,2.

Så hvad venter familien Danmark og firmabilisterne på? Aggressive kampagner - både på privatsalg og leasing kan puste mangen et salg op - men ligesom Rom ikke blev bygget på én dag, får Hyundai heller ikke banket sit image op til Toyota-højder i løbet af seks måneder. Ting tager tid, og image-opbygning tager meget lang tid.

Derfor må Hyundai blot satse på, at pålidelighed, kvalitet og alle de andre rigtige indsatsområder med tiden bærer frugt. Med den snusfornuftige kasket på behøver man ikke betænke sig et sekund på at købe en af de nyeste Hyundai-modeller.

Pris (inkl. levering): 358.675 kr.

Pris billigste (1,6 GDI Comfort): 278.675 kr.

Sikkerhed: 5 stjerner (2011)

Mål (længde/bredde/højde): 474/182/146 cm

Vægt/last/påhæng: 1.620/460/1.800 kg

Bagagerum: 525 liter

Motor: R4, 1.685 cm3 turbodiesel, 16V

Ydelse: 136 hk ved 4.000 o/min.

Effekt: 325 Nm ved 2.000-2.500 o/min.

Transmission: 6-trins man.

Trækkende hjul: For

0-100 km/t: 10,3 sek.

Tophastighed: 201 km/t

Forbrug/EU-norm: 22,2 km/l

CO2-udledning: 119 g/km

Årlig ejerafgift: 2.720 kr.

Garanti (mek/lak/rust): 5/5/12 år

Standardudstyr bl.a.: 9 airbags, ESC-antiskrid m.m., 2 selehuskere, Hill Assist Control, 2-zonet klimaanlæg, varme i for- og bagsæder, el-sidespejle m. varme og foldefunktion, fartpilot, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, bakspejl m. bakkamera, el-justerbart førersæde, læder på rat og gearknop, bluetooth, ratbetjent cd-radio m. mp3, usb- og aux-stik til iPod, 16 tommer alufælge.

Ekstraudstyr bl.a.:

Metallak: 7.495 kr.

Automatgear: 30.000 kr.