Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lotus på dybt vand

Luksusflagskibet Eterne skulle levere Panamera-oplevelsen hos Lotus. Den er droppet.

Lotus på dybt vand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det har været et miserabelt år for britiske Lotus, med produktionsstop og en celeber direktørfyring. Det lignede en kort overgang en lukning, men nu er der lys for enden af tunnelen.

Med afbuddet til årets motorshow i Paris ligner det den ultimative nedtur for britiske Lotus. I 2010 præsenterede de hele fem nye konceptbiler ved samme motorshow, og optimismen var stor. I dag kæmper de med en kæmpe gæld, vigende salg og med at få en seriøs redningsplan strikket sammen.

Det har, med andre ord, bare ikke været deres år. Pengene er simpelthen fosset ud af kassen. Med engagementer i både Indycar, Formel 1 og GT-racing har de vadet i dyre PR-forpligtigelser. Samtidigt har salget af de nuværende modeller været meget trægt. Fabrikken har dog hårdnakket arbejdet videre på planen om at lancere hele fem nye modeller frem mod 2017. Selvom de fem skulle dele en del komponenter, er udviklingen af en ny model altid uhyre kostbar, og de penge kunne hverken den daglige drift eller de malaysiske ejere hos Proton længere levere. Derfor krisen.

Den ambitiøse plan med fem spritnye modeller frem mod 2017 stod tidligere direktør Dany Behar i spidsen for. Men han blev fyret, da bestyrelsen fandt ud af, at der i et par tilfælde havde været en sammenblanding mellem firmaets penge og de penge, han havde lagt ud til en ombygning i sit private hjem. Noget man nok kunne have fundet en mindelig ordning på uden en fyring. Men som Bob Lutz, amerikansk autoindustriguru og medlem af Lotus Advisory Board, lod skinne igennem for nyligt, ledte man blot efter en undskyldning for at slippe af med Behar. Troen på hans plan var forsvundet i takt med, at de røde tal på bundlinjen voksede.

Men hvilken plan det ellers var. Til alles overraskelse stillede Lotus ikke blot med en ny Esprit (modellen der holdt Lotus flydende fra 1976 frem til 2004) i Paris i 2010, men med hele fem nye koncepter. Udover Esprit var der også en ny Elan, en Elite, en Elise og en Eterne.

Mens Esprit med 620 hk spillede rollen som den hardcore centermotoriserede supersportsvogn, var den nye Elan tænkt som en mellemmodel med 450 hk, der skulle konkurrere med Porsche 911 og Audi R8. Den mere luksuriøse Elite var tænkt som en 2+2 med foldetag, der skulle dele motor med Lotus Esprit, men i modsætning til Esprits centermotorlayout ville Elite få motoren placeret foran kabinen - som en klassisk GT. En ny Elise skulle bære de stolte Lotus-letvægtstraditioner videre, med en 2-liters kompressorfodret centermotor på 320 hk og en vægt på under 1.100 kg. Sidst men ikke mindst planlagde de også en Porsche Panamera-konkurrent. Den skulle hedde Eterne, være 4-dørs, ose af luksuriøst overskud og også dele motor med Elite og Esprit. Alle motorerne skulle komme fra Toyotas hylder, men finjusteres af Lotus' egne ingeniører.

Men sådan skulle det ikke gå. Efter produktionsstop tidligere på året var der spekulationer om en aflivning og lukning af det klassiske mærke. Nu kører fabrikken i Norfolk dog igen og producerer 44 biler om ugen. Med en nyudviklet Exige S V6 på gaden og en nyåbnet prestigebutik i Londons West End er alle nyheder ikke dårlige, men fem-årsplanen er lagt i graven.

Men hvad byder fremtiden så på? Med afbuddet til Paris Motor Show får vi ikke svaret pakket i klassisk automobilt showmanship, med klæder der hives af biler, og kendisser der kaster stjernestøv over begivenheden. Eneste vej ud af krisen synes at være hårdt arbejde og besparelser.

Brancheanalytikere ser to scenarier. Det ene er, at Lotus' moderselskab Proton med nye ejere i spidsen holder fast i troen på Lotus, og arbejder videre med mærket i en mindre ambitiøs udgave. Det vil sige en afvikling af de mange racingengagementer og fokus på bilproduktionen. Den nye Esprit er så langt i sin udviklingscyklus, at det ville være tåbeligt ikke at gøre den færdig og lancere den som nyt flagskib. Den lille Elise er hjerteblod for Lotus, der skal have en lille letvægtssportsvogn på programmet, så den kommer også på et tidspunkt. Men de mere luksuriøse Eterne, Elite og Elan hænger i en tynd tråd. De vil koste milliarder at færdigudvikle, og de penge har fabrikken ganske simpelt ikke.

Det andet scenario hedder frasalg. Proton kan givetvis tjene en god slat på et salg, og de penge ville lune hos det malaysiske mærke, der også kæmper med en stor gæld. Volkswagengruppen nævnes som en mulig køber. Som altid. Ikke så meget for at få fat i Lotus' nuværende halvforældede modelprogram, men mere for at få fingre i den ekspertise der ligger i Lotus Engineering - et søsterselskab til Lotus Cars, der udover at udvikle nye modeller for Lotus også fungerer som højt respekteret konsulentvirksomhed for flere bilfabrikker.

Mest sandsynligt er det dog, at Lotus fortsætter som selvstændigt mærke. Der arbejdes netop nu på en ny og mere realistisk plan for mærkets fremtid, og den vil givetvis få en chance, inden Proton eventuelt vælger at sælge Lotus for at få dækket så mange af sine tab som muligt. Så selvom Lotus er på dybt vand, så peger alt på, at mærket, som letvægtsentusiasten Colin Chapman grundlagde i 1952, vil være i blandt os også efter sin 60 års fødselsdag.