Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Måske Danmarks bedste bilkøb?

I modsætning til VW Up har Skoda Citigo en traditionel hækdør af stål med mindre glasrude.

Måske Danmarks bedste bilkøb?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bag rattet af Skoda Citigo forbløffes man igen og igen over, hvor meget bil det er muligt at få for under 90.000 kr.

Først kom Volkswagen Up. Så kom Seat Mii og senest Skoda Citigo. VW-koncernens mikrotrillinger er nu fuldtallige - hvis man da kan få fat i en af dem. Der er måneders ventetid.

Skulle jeg vælge mellem de tre, ville jeg bruge udelukkelsesmetoden. VW Up er ude, fordi den efter min smag ser mærkelig ud fortil og i øvrigt er henholdvis 10.000 og 5.000 kr. dyrere end sine søskende. Uden at tilbyde andet ekstra end VW-emblem og en hækdør i helglas. Seat frister, fordi den er billigst. Men det spansk-tyske bilmærke lider af en alvorlig skavank: Seat taber mere i værdi end Skoda og VW.

Tilbage har vi Skoda Citigo. En på mange måder fantastisk bil, der får næsten alle andre mikrobiler til at virke rudimentære og forældede. Man sidder fremragende i forsæderne, der kan justeres til meget høje personer, hvis der ikke sidder nogen i bagsædet. Jeg følte mig aldrig presset ned i en lille bil, og bilen kan fint bruges af fire personer af normalhøjde.

Den er retningsstabil og eminent støj- og vibrationsdæmpet. Selv på motorvej er den 3-cylindrede 1,0 liters motor en nydelse. Det samme er bilens præcise styretøj. Jeg kørte bilen til Tyskland, hvor den fik lov at strække ud på Autobahn. Den knap et ton tunge bil med 75 hk hverken hoppede eller dansede som mange ældre mikrokonstruktioner har for vane ved høj hastighed. Under danske forhold er den 60 hestes udgave alt ­rigeligt.

På rastepladserne fik jeg mange positive kommentarer til bilens design, som jeg personligt langt bedre kan lide end VW Up's. Hvad skal man med sorttonet hækdør i glas? Stål kan rettes ud og males. En lille skade i glasdøren medfører dyr udskiftning. Citigo klarer sig med en traditionel tryk- og løfteknap bagtil. Den har ikke Up's ekstra sidevindue, og det gør den mere stilren. Citigo er spækket med smarte detaljer som poseholder, kortholder, aflæggerum, net m.m.

Indendørs er den afdæmpet med sort/hvid instrumentering og sort/grå aptering på sæder og døre. Lidt kedeligt måske, men det bliver aldrig umoderne. En fornem detalje - som er fælles for VW-trillingerne - er automatisk bremsefunktion ved lave hastigheder. Det sparer kø-buler.

Et af bilens få svage punkter er besværlig adgang til bagsædet i den 3-dørs udgave. Den 5-dørs model koster 10.000 kr. ekstra. Alle danske Citigo på det danske marked er Greenline-biler med lavere frihøjde og stivere krængningsstabilisator. Først og fremmest af hensyn til brændstoføkonomien, og som sidegevinst får man glimrende svingegenskaber med ubetydelig krængning.

I følge Bilpriser.dk er Skoda Citigo Danmarks-mester i totaløkonomi. Jeg vover at stramme den og udnævner bilen til Danmarks bedste bilkøb for dem, der kan nøjes med en lille bil.

Pris: 95.580 kr. inkl. lev.

Mål (længde/bredde/højde): 356/164/148 cm

Køreklar vægt/totalvægt/anhænger: 940/350/0 kg

Bagagerum: 251/951 ltr.

Motor: R3, 999 ccm

Ydelse: 75 hk v. 6.200 o/min

Moment: 95 Nm v. 3.000-4.300 o/min

0-100 km/t: 13,2 sek.

Tophastighed: 172 km/t

EU-norm: 23,8 km

CO2-udledning: 98 g/km

Årlig ejerafgift: 560 kr.

Garanti (mekanisk/lak/rust): 2/3/12 år