Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Mazda med mange ord


Mazda med mange ord

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mazda har opfundet mange salgsbegreber til de nye biler. CX-5 er første model i deres nye designlinje.

Hvad er Zoom-Zoom?

Det er Mazdas måde at fortælle omverdenen på, at de søger andre løsninger end andre, og Zoom-Zoom er selve ånden i det.

Hvad er så KODO?

Det er såmænd Mazdas nye designlinje, der er inspireret af dyr og menneskers øjeblikkelige bevægelser, naturens styrke osv. Og lige en sidste ordforklaring: Skyactiv Tecnology står for ikke mindst den motorteknik, Mazda anvender.

CX-5 er den første Mazda fremstillet efter det nye designkoncept, og ud af anstrengelserne er der kommet en lille SUV, der ligner alle andre SUV'er. Lidt mærkeligt måske at man skulle helt ud i naturen for at finde den inspiration, når man kunne se lignende køretøjer foran enhver velassorteret SuperBrugs.

Når det er sagt, så skal bildesign tages alvorligt, for det er et vigtigt parameter for mange kunder, når der skal vælges ny bil, og her falder Mazda CX-5 bestemt heller ikke igennem.

Samtidig er den lige et lille halvt nummer større end den oprindelige mini-SUV, Nissan Qashqai, der kom på markedet i 2007 og blev en øjeblikkelig succes.

Siden er markedet blevet oversvømmet af lignende biler, og nu har Mazda altså fået sin egen gren at sidde på.

Og det er en ganske god gren. Dels er Mazda CX-5 en nydelig bil, og den har lige lidt ekstra plads. Da Mazda ikke tror på downsizede motorer med turbolader, er der under hjelmen en 2-liters sugemotor, der i benzinudgaven, som vi testede, yder 165 heste. Ved at gøre kompressionen meget høj – 14:1 – sparer man nemlig også på brændstoffet. Faktisk har den motor den højeste kompression, man overhovedet kan købe i nogen bil. Økonomien lyder på 16,7 kilometer i gennemsnit pr. liter benzin, og selvom den ikke holdt helt i testen, ser det faktisk ud til, at benzinøkonomien er ganske fornuftig. Vælger man udgaven med træk på alle fire hjul, falder brændstoføkonomien til 15,2 km/l.

CX-5 har en temmelig hård, kontant undervogn. Det giver lige så kontante køreegenskaber og svarer meget godt til det, man oplever i de fleste andre modeller fra den japanske producent. Med manuel gearkasse er der seks gear, og her har man for alvor givet et lille sportsligt islæt ved at lave skiftebevægelserne meget korte - næsten lige så korte som i roadsteren MX-5.

Som udgangspunkt er CX-5 godt udstyret i grundudgaven til 320.620 kr. inkl. levering. Elruder, aircondition osv. er standard, mens man skal op i Vision-niveau for at få bl.a. alufælge, mørktonende bagerste ruder, tågelygter, 2-zonet klimaanlæg og ikke mindst 5,8 tommer multiskærm. Så lyder prisen på 358.619 kroner.

I dag er det kun muligt at købe benzinudgaven, men senere på året kommer to dieselmotorer med henholdsvis 150 eller 175 heste, hvor billigste udgave skal koste 365.623 kr.

CX-5 bliver en hård konkurrent til de andre i det lille SUV-segment. Den kører godt, forbruget er rimeligt ligesom pladsen, og den er velkørende. Men ikke så meget anderledes, som Mazda gerne vil gøre den til.