Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sparekongen forsvarer tronen


Sparekongen forsvarer tronen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kongen af økonomikørsel Opel Corsa slår udfordreren Kia Rio i en brændstoftest med 26 km/l mod 23,9 km/l. Men det gør ikke nødvendigvis Corsa til det bedste køb.

I en tid med brændstofpriser på himmelflugt kan selv et par kilometer mere eller mindre pr. liter brændstof være afgørende for pendleren, der har langt på arbejde. Vi har gennem flere år testet netop den slags biler i det virkelige liv for at fastslå, hvordan de opfører sig, når de skal bruges i hverdagen.

Den forsvarende mester hedder Opel Corsa Ecoflex, er fra Tyskland, har en 4-cylindret 1,3 liters dieselmaskine på 95 hk og et opgivet brændstofforbrug på 27,8 km/l. I vores tidligere brændstoftest har den i den virkelige verden præsteret over 26 km/l (en vindstille sommerdag) og i en direkte brændstofduel slået Volkswagen Polo Bluemotion eftertrykkeligt. Udfordreren hedder i dag Kia Rio, er fra Sydkorea, har en 3-cylindret 1,1 liters dieselmaskine på 75 hk og også et opgivet forbrug på 27,8 km/l efter den gældende EU-norm. Den er markant nyere end Corsa (der trods et facelift sidste år i sin grundsubstans efterhånden er en ældre model), og med sin lille roste maskine kan Rio være bilen, der vipper Opel Corsa af sparetronen.

Vejret er klart, men køligt med omkring ni grader på denne kølige testdag. Koldt nok til at ingen af bilernes start/stop-systemer har mod på at virke. Så ingen af bilerne slukker motoren, når vi holder for rødt. Det er ikke godt nok af hverken Kia eller Opel. Testruten er et 117 kilometers miks af motorvej, bytrafik, landeveje og små snoede b-veje. Et miks, der minder meget om den 400 kilometers rute, vi før har foretaget brændstoftest på, og hvor Opel Corsa holder rekorden med 26,3 km/l. Så Corsa er kongen af nøjsomhed i vores testunivers.

På første del af ruten minder den 4-cylindrede Corsa om, hvorfor den er så forbandet suveræn i disciplinen. Den har et flot moment på 210 Nm fra 1.750 til 3.250 o/min og derfor masser af bundtræk. Dertil er den gearet med et 5. gear, der går an allerede fra 65 km/t. Så når først vognen er i fart, behøver du ikke tænke mere på gearskift. Den kværner bare adstadigt derudad, og det ­giver bonus, når der skal spares på dråberne. Det var opskriften til at slå Polo Bluemotion, hvor et for højt 5. gear betød, at du konstant skulle ned i 4. gear for at få fart, hvis du kom under 80 km/t.

Kia Rio har dog seks gear, og det giver den en teoretisk fordel i form af optimale omdrejninger ved alle hastigheder. Men dens 6. gear har nogenlunde samme udveksling som Corsaens 5. gear, og da dens motor er svagere, med 170 Nm i et snævrere omdrejningsspænd, må der også arbejdes mere med gearstangen i den lille sydkoreaner. Og det er givetvis den primære årsag til, at Kia Rio ender med et gennemsnitsforbrug på 23,9 km/l, mens Corsaen præsterer 26 km/l rent.

Begge biler er i øvrigt kørt godt til. Corsaen har kørt 1.800 kilometer, mens Rio'en har over 5.200 km på tælleren.

Men gør det Corsaen til det bedste køb? Nej. Den testede Corsa Ecoflex 1,3 CDTI 5-dørs i topudstyrsversionen Cosmo står til 187.730 kr. inkl. levering. (fås fra 177.730 kr.). Kia Rio 1,1 CRDi koster i den testede mellemudstyrsversion Active 163.679 kr. inkl. levering. (fås fra 143.679 kr.)

I realiteten er den testede Rio dog læsset med lige så meget udstyr som Corsaen, og da den samtidigt leveres med syv års garanti mod Corsaens to år, så ser det endnu mørkere ud for tyskeren. Læg dertil en kabine udført i lækrere materialer (ja den er god nok – sydkoreaneren klapser tyskeren i kvalitetsindtryk) og en motor, der opleves markant mere støjsvag. Og så stikker koreaneren for alvor af i værdi-for-pengene-konkurrencen.

Køredynamisk kan sydkoreaneren dog ikke være helt med, blandt andet på grund af den lidt tammere motor. Men for 15.000 kroner mere fås Rio med en 1,4 liters dieselmotor med 90 hestekræfter og 220 Nm, der i princippet leverer mere kraft end Corsaens dieselmotor, og selv da er Rio'en billigere end Corsa.

Kort sagt er det svært for Corsaen rigtigt at overbevise som det bedste køb af de to biler i en økonomisk forstand. Og når vi taler om køb af små dieselbiler, der går langt på literen, er økonomi ALTID det primære argument for køberne.

Så selvom kongen bevarer sin trone, er er det prinsen, der i sidste ende løber med damerne - jeg mener kunderne, naturligvis.

Motor: R3 1.120 cm3 turbodiesel

Ydelse: 75 hk ved 4.000 o/min.

Moment: 170 Nm v. 1.500 o/min.

Gearkasse: 6-trins manuel

0-100 km/t: 16,1 sek.

Topfart: 160 km/t

Mål L/B/H: 405/172/146 cm

Bagagerum: 288 liter

Forbrug (EU-norm/test): 27,8/23,9 km/l

CO2 udledning: 94 g/km

Årlig ejerafgift: 1.400 kr.

Pris inkl. levering: 163.679 kr.

Motor: R4 1.248 cm3 turbodiesel

Ydelse: 95 hk ved 4.000 o/min.

Moment: 190 Nm v. 1.750 o/min.

Gearkasse: 5-trins manuel

0-100 km/t: 12,3 sek.

Topfart: 177 km/t

Mål L/B/H: 400/174/149 cm

Bagagerum: 285 liter

Forbrug (EU-norm/test): 27,8/26 km/l

CO2 udledning: 95 g/km

Årlig ejerafgift: 1.400 kr.

Pris inkl. levering: 187.730 kr.

1. Hold omdrejningerne nede. Jo færre omdrejninger motoren spinder med, jo mindre brændstof bruger den. Så skift et gear op ved så lave omdrejninger, som bilen kan klare.

2. Vær forudseende. Accelerer ikke hen mod fuldt stop. Forsøg så vidt muligt at undgå at bremse. For jo mindre du behøver bremse, jo mindre har du accelereret forgæves. Og accelerationer koster masser af brændstof.

3. Tjek dæktrykket. Bare en psi for lidt kan hæve dit forbrug med op til tre pct. Så tjek dæktrykket mindst en gang om måneden - og gerne oftere.

4. Undgå vedhæng. Tagboks og cykelstativ forøger vindmodstanden dramatisk og dermed også forbruget.

5. Spar på airconditionen. Med aircondition på fuld blæs forringes bilens brændstofforbrug med op til otte pct.

6. Hold vinduerne lukket. Et åbent vindue øger også vindmodstanden og dermed bilens forbrug.