Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sportsvogn endegyldigt aflivet

TVR Sagaris blev sidste TVR i denne omgang. Den russiske ejer opgiver at viderføre mærket, han købte for små 150 millioner kroner tilbage i 2004.

Sportsvogn endegyldigt aflivet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

TVR har leveret nogle af de mest fandenivoldske og kompromisløse sportsvogne, vi nogensinde har set.

Nørder vil huske de vanvittige vogne, som TVR har begavet den globale sportsvognescene med gennem tiderne. Lige fra de mere konservative TVR Griffith og Grantura fra 1960erne over 90er-modellerne Chimaera og Tuscan til de fuldstændigt hysterisk opmærksomheds­krævende T350 og Sagaris. Klassiske britiske topersoner sportsvogne med motoren ude foran og træk på bag­hjulene. Biler, der holdt den uafhængige britiske tradition i hævd, mens mærker som Jaguar, Aston Martin og MG vansmægtede i hænderne på uoplyste og uentusiastiske fabriksejere.

TVR kom i begyndelsen af 1980erne under ejerskab af kemikaliebaronen Peter Wheeler, og over de næste 20 år oplevede mærket sin storhedstid.

Wheeler havde sine faste meninger om tingene, og derfor kom der aldrig en TVR med ABS-bremser eller andre elektroniske sikkerhedssystemer. Han var overbevist om, at hjælpemidlerne ville gøre føreren overmodig, og den bedste garanti mod ulykker er førerens direkte fornemmelse for bilen og hans eget behov for at overleve. En fornemmelse, som systemerne slører - så TVR-classic er old-school sportsvogne med V8-motorer og licens til at skræmme livet ud af den uerfarne fører.

Det vilde design holdt TVR i mediernes søgelys, og det lykkedes i 2004 Wheeler at sælge TVR til en russisk køber for - anslået - 150 millioner kroner. Køberen var Nikolay Smolensky, en 24-årig russer med en børneopsparing i min-far-er-oligark-klassen.

I løbet af to år lykkedes det dog russeren at formøble det hele og forvandle mærket til et fallitbo, og den sidste TVR forlod fabrikken i Blackpool for seks år siden.

Smolensky gav dog ikke op. Efter en flytning til Wien og nye konceptbiler så det flere gange ud til, at TVR igen ville ind­tage pladsen som klassens frække dreng i det internationale sportsvogns hierarki.

Men sådan skulle det ikke gå - nu er det slut. I en pressemeddelelse lader Smolensky forstå, at TVR officielt indstiller sportsvognsproduktionen.

Butikken lukker altså permanent, og TVR har fået sin officielle dødsattest.

I et lille ironisk twist så lever navnet dog videre i Smolenskys seneste forretningseventyr, hvor han vil producere og sælge mobile vindturbiner. Tvivlsomt er det, om den ­kæderygende Peter Wheeler ville have brudt sig om at se navnetrækket fra sine ­kompromisløse sportsvogne pryde en transpor­tabel minivindmølle. Wheeler døde imidlertid i 2009, 65 år gammel, og blev dermed for­skånet for at lide den tort.