Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Toyota med en skrue løs

Lidt over 9.000 styk Toyota Avensis skal på værksted og kontrolleres for en løs bolt på bagerste hjulophæng. Også RAV4 og ganske få Auris er omfattet af tjekket.

Toyota med en skrue løs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En mulig forglemmelse i værkstedernes procedure betyder, at Toyota skal tjekke en mio. biler. I Danmark drejer det sig om ca. 13.000.

Har du en Toyota Avensis, en RAV4 eller en Auris, er der risiko for, at din bil har en skrue løs. En fælles procedure for Toyota-værkstedernes efterspænding af en bolt på bagerste hjulophæng har ­fejlet, og derfor kan der køre ­Toyotaer rundt derude med en løs bolt. Som i værste fald kan hoppe af og medføre, at man mister kontrollen over bilen.

I USA har det ifølge Detroit News ført til ni ulykker med tre kvæstede.

Toyota har valgt at indkalde alle biler, der kan være i farezonen, til en såkaldt »forebyggende sikkerhedskampagne«. I Danmark drejer det sig om godt 9.000 styk Avensis produceret fra november 2008 til januar 2011, 3.800 RAV4 produceret fra november 2005 til august 2010 og cirka 100 Auris produceret fra februar 2007 til marts 2011. Det er dog ikke alle modeller, bygget inden for de nævnte intervaller, der er i farezonen.

Når Toyota fra Central­registret for Motorkøretøjer får de nødvendige data, bliver Toyota-ejerne pr. brev bedt om at kontakte et værksted for at få tjekket bolten på ophænget. Er man som ejer i tvivl om, hvorvidt ens bil er i farezonen, kan man kontakte sit Toyota-værksted direkte, ­siger Toyota-importøren.

På verdensplan er det over en million biler, der skal tjekkes, og efter speeder-skan­dalen i begyndelsen af 2010 tager Toyota ingen chancer; dengang kunne speederen i visse Toyota og Lexus sætte sig fast, og i USA forårsagede det en vis panik, opildnet af spektakulære TV-indslag.

I Danmark førte risikoen for træg speeder ikke til alvorlige hændelser, men godt og vel 30.000 biler var på værksted. På verdensplan drejede det sig om op mod otte mio. biler.

På Toyota Danmarks hjemmeside - www.toyota.dk - arbejder man på at oprette en funktion, hvor Toyota-ejere kan indtaste stelnummeret på deres bil og straks få at vide, om den skal til kontrol.

Tjekket varer to-tre timer og er gratis for ejeren.