Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


VW skjulte motorproblem

VWs ellers gode TSI-motor har i visse tilfælde en for slap kæde, og det kan medføre motorhaveri.

VW skjulte motorproblem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er problemer med VWs roste, downsizede turbomotor. VW udvider kulanceordning, så kunder holdes skadesfri.

En af Volkswagen-koncernens store succeser de senere år har været overgangen fra store benzinmotorer til små turboladede motorer, der med et langt mindre forbrug kan yde mere end de store. Og som ovenikøbet virker kraftigere, fordi motorens moment - det vi kender som bundtræk - kommer ved meget lave omdrejninger.

Det har koncernen fået meget ros for. Men nu viser det sig, at VW har alvorlige problemer med nogle af motorerne, og at det tyske firma ikke ligefrem har været fremme i skoene, når det kom til at indrømme det.

Det var det tyske bilblad Autobild, der for et par måneder siden i deres klagebrevkasse kunne konstatere, at usædvanligt mange læsere havde problemer med de små turbomotor på 1,2 og 1,4 liter. Siden er VW-koncernen gået til bekendelse.

I Danmark er der også problemer.

»Det er en trist sag, for selv om problemet i Danmark ikke er ret stort, giver det ridser i lakken,« siger VWs danske direktør Ulrik Schönemann.

Der er solgt 13.000 biler med 1,2 og 1,4 liters turbomotor i Danmark, og af dem er der hidtil registeret 77 tilfælde med motorhaveri på grund af fejl. Problemet er, at en underleverandør har fremstillet for dårlige kæder til motoren, på grund af den dårlige kvalitet er kæderne langsomt blevet længere, og dermed er tolerancerne i motoren blevet for store. Til sidst er de blevet så store, at motoren har ødelagt sig selv.

I første omgang udvidede VW kulanceordningen, hvor de altså betaler for at få skaden repareret, til tre år og 100.000 kilometer. Men det er først sket for nylig, og der kan være kunder, som er kommet til at betale for reparationen selv.

»Kunderne skal ikke behandles forskelligt, så har man en sag, hvor man selv har måttet betale, så skal man henvende sig hos forhandleren,« siger Ulrik Schönemann.

Har man fået bilen serviceret hos VW, får man som hovedregel pengene tilbage. Undtagelsen er dog, hvis man har fået service foretaget udenfor VW-regi.

»Så kan vi ikke dække, for mange af problemerne med den defekte kæde har aldrig udviklet sig til et problem, fordi raslende kæder typisk er blevet skiftet ved serviceeftersyn. Derfor kan vi ikke dække omkostningerne på biler, hvor vi ikke har haft mulighed for at rette fejlen i tide,« siger Ulrik Schoënemann.

Både Audi og Skoda kører med samme motorer som VW. Skoda siger, at de ikke har brugt den 1,4 liters motor, der skulle være problemer med. Altså selv om VW-fabrikken har sagt, at man ikke kan sige, hvilke biler, der er noget galt med, så kan man tilsyneladende hos Skoda afvise nogensinde at have brugt lige præcis den motor. Skoda bruger iøvrigt også 1,2 liters motoren.

Hos Audi har problemet tilsyneladende ikke været stort.

»Det er ikke rigtig noget tema for os. På 1,2 er der ingen problemer registreret, og på 1,4 drejer det sig om en meget lille procentdel. Kulance er en decentral beslutning, som ligger hos den enkelte servicepartner. Idet vi har registreret meget få tilfælde af denne type skade, bliver de behandlet som almindelige garanti-/kulancesager,« siger Audis PR-chef, Bente M. Kløvgaard.

Problemet vil som regel starte med, at man kan høre en svag raslelyd fra motoren. I nogle tilfælde har der også lyst advarselslamper i instrumentpanelet. VW opfordrer ejere af biler med 1,2 og 1,4 liters turbomotorer til et tjek på værkstedet. Man kan nemlig kun konstarere, om motorerne har en af problemkæderne ved fysisk at se kæden.