Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Alarmen kommer efter tyven


Alarmen kommer efter tyven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sikkerhed. Vi sikrer os først med en alarm, når tyven har været på besøg.

Danmark har - målt i forhold til indbyggertal - næstflest indbrud i Europa, men det er tilsyneladende ikke noget, der bekymrer os specielt meget.

Codan har i en stor undersøgelse taget temperaturen på vores holdninger til og erfaringer med indbrud, og undersøgelsen viser, at vi på en skala fra ét til ti gennemsnitligt angiver vores bekymring for indbrud til kun 4,14. Det fylder altså ikke meget i vores bevidsthed.

Den lave bekymring viser sig blandt andet ved, at det kun er cirka hvert femte hjem, der har en tyverialarm. Men hvis man kun kigger på dem, der allerede har haft indbrud, så har hele 42 procent en alarm. Og langt størstedelen (69 procent) har installeret alarmen som en direkte konsekvens af det indbrud, de var udsat for.

»Vi ved, at en alarm er et af de mest effektive værn mod indbrud. Derfor er det ærgerligt, at folk tilsyneladende skal igennem den grimme oplevelse, det er at have indbrud, før de tager initiativ til at få installeret en alarm,« siger Unn Wakefield, der er produktdirektør hos Codan.

En alarm kan udløse rabat hos de fleste forsikringsselskaber. Undersøgelsen viser desuden, at kun meget få er klar over, at langt de fleste forsikringsselskaber er klar til at give rabat på indboforsikringen, hvis man sikrer sit hjem med en alarm. Kun ni procent svarer, at de er helt sikre på, at man kan få rabat. 13 procent tror, at det er helt udelukket med en rabat, mens resten - altså næsten fire ud af fem er i tvivl.

»Det er ærgerlige tal, der viser, at vi forsikringsselskaber ikke har været gode nok til at fortælle danskerne, at det godt kan betale sig at sikre sit hjem bedre. Helt generelt set, så vil vi gerne belønne en forebyggende adfærd hos kunderne, det kommer både dem og os til gode,« mener Unn Wakefield.