Baroness: »Yellow And Green«

Baroness rocker godt igennem!

Baroness: »Yellow And Green«

Med 'Yellow And Green' tager Baroness endnu et skridt mod den helt store rockscene.

Amerikanske Baroness har lige siden deres fornemme 'The Blue Record' været omtalt som det næste band fra Independent-selskabet Relapse, der kunne følge i landsmændene Mastodons fodspor og underskrive en aftale med et af de helt store selskab. En forudsigelse, som bekræftes på fornem vis på gruppens nye udgivelse, dobbeltalbummet 'Yellow And Green'.

I deres tidlige år blev Baroness ofte sammenlignet med Mastodon, men på det to seneste plader har bandet i den grad skabt sit eget ståsted med sin rungende rockmusik, der godt nok trækker på samme inspirationer som Mastodon(Læs: Led Zeppelin, Black Sabbath, Thin Lizzy og Neurosis), men har sin helt egen identitet. Bandets melodier er langt fra ligeså fremstående, men dukker stille og roligt frem, når de ydre lag pilles af og absorberes af lytteren.

Den første af de to skiver, Yellow, er uden tvivl den hurtigst vanedannende med sange som 'Take My Bones Away', 'Little Things' og 'Back Where I Belong', men anden del af dobbeltalbummet er heller ikke skidt. Langtfra! Det er dog som om, at de sidste ni af de ialt 18 skæringer er skabt ud fra lidt andre kriterier end på førsteskiven. De psykedeliske tendenser får langt friere spil, og selvom der ikke er tale om maratonsange, så stiller de lidt større krav til lytterens tålmodighed.

Det ændrer dog ikke ved, at Baroness med 'Yellow And Green' tager endnu et skridt mod den helt store rockscene. For selvom tvillingerne har en tendens til at blive metalliske i enkelte skæringer, så er dette en udgivelse, der taler til både nyere og ældre yndere af rocken.

Er udkommet på Relapse/Target.