Gaslight Anthem: »Handwritten«

Gaslight Anthem: »Handwritten«

Gaslight Anthem har overtaget denne anmelders anlæg i resten af 2012.

New Jersey-rockerne Gaslight Anthem har gennem de seneste år arbejdet sig op fra undergrunden og ind på de helt store stadions, hvor deres punkede amerikanerrock for alvor har bidt sig fast på begge sidder af Atlanten.

Med gruppens fjerde og nyeste skud på stammen »Handwritten« bevæger kvartetten sig for alvor ind på det store rockmarked med en lyd, der er langt mere voksen og stor, end det har været tilfældet på de første tre plader.

De 11 sange på pladen bærer langt mere præg af forsanger og sangskriver Brian Fallons store fascination af Tom Petty og Bruce Springsteen. Det er sange med genkendelighed, store omkvæd og masser af mulighed for lytteren for at skråle med, blandt andet i det hurtige nummer »Howl«, hvor det lyder »Heeeey, heeeey« i flere omgange af de lidt over to minutter nummeret varer.

Men selvom amerikanerne har pillet det meste af den ungdommelige punkenergi ud af numrene, så har Gaslight Anthem på ingen måde mistet deres nærvær og personlige præg. Brian Fallon fortæller stadig åbenhjertet om sit liv og følelser med sådan en indlevelse og energi, at man nærmest føler, at man kender historien bag hver eneste tatovering på sangerens overtegnede overkrop. Det er sange, der fortæller om livets mange glæder og sorger, og gør det med en gnist og overbevisning, der hurtigt hægter sig fast til lytteren og med garanti vil følge med i de næste mange år. Nøjagtigt som de bedste sange fra gruppens første tre plader har gjort det.

Faktum er nemlig, at Gaslight Anthem lyder bedre end længe. Producer Brendan O'Brien, der tidligere har skruet på knapper for blandt andre bandets helt store idol Bruce Springsteen, Pearl Jam, Incubus og AC/DC, har givet Fallon & kompagni en sprød og solid rockkappe, der klæder det mere rockede islæt, som sangene har. Samtidig har producerens øre for melodi og ørehængere også sat sit præg på samlingen af perler, der er spredt ud over albummet. Det starter med den forrygende »45«, der giver en lyst til at glemme alt og alle og bare sætte sig ud i bilen og fortsætte ud af landevejen, og fortsætter med titelnummeret »Handwritten«, »Keepsake«, »Too Much Blood«, »Howl«, »Biloxi Parish«, »Desire« og »National Anthem«.

Med andre ord. Gaslight Anthem har overtaget denne anmelders anlæg i resten af 2012.

Udkommer i dag på Mercury Records/Universal.