Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Where Did Nora Go: »Away, Away, Away«

Where Did Nora Go: »Away, Away, Away« - er udkommet (Dollhouse Melodies).


Where Did Nora Go: »Away, Away, Away«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danske Astrid Nora udgav for to år siden et debutalbum, der af flere anmeldere fik etiketten »tilforladelig«. Anonymiteten lå med andre ord på lur i det pænt gængse singer/songwriter-univers.

Efter eget udsagn havde sangerinden derefter behov for at gå helt nye veje. Via Penny Police EP'en »Thieves Like Us« fra sidste år blev hun opmærksom på producerne Kasper Rasmussen og Henrik Marstal (ex-Ibens, Martin Hall, Akiri m.fl.).

Under navnet Where Did Nora Go er hun nu ude med en EP, der spinder en rød tråd om Henrik Ibsens uomgængelige skuespil »Et Dukkehjem« fra 1879.

Et værk, der, som Astrid Nora bemærker, satte kvindefrigørelsen på den kunstneriske dagsorden. At sangerinden er opkaldt efter Nora i stykket var blot yderligere motiverende for at hænge de nye sange op på et tema om såvel undertrykkelse som selvundertrykkelse blandt sine medsøstre.

Fra første færd (»Away, Away«) står det funklende klart, at Astrid Nora har ramt en anderledes spændende åre, end tilfældet var på den to år gamle debut. Nemlig: Uigennemskuelige lag af atmosfæriske klange, tilsat lyden af dryppende vand og en hviskende, hæs og stønnende stemme.

Et lydspor til flugten fra et fangenskab - og samtidig en filmisk og faretruende skitse, der smager af meget mere.

På »Please Pleaser«, det absolutte højdepunkt på EP'en, ulmer Astrid Noras vulkan-stemme og rejser sig i takt med billedet af et enormt vingefang, der folder sig ud.

Rent musikalsk som befandt vi os blandt en speed-dreven og kulsort klump mennesker en nat i Saltlageret anno 1985 - snapshots af den uforlignelige Janine Neble fra Alive With Worms dukker i hvert fald op i den indre biograf; så megen dramatik rummer Astrid Noras stemme.

Hvilket ikke siger så lidt.

Celloer smelter sammen med brusende keyboard-flader i det lille hit af en svulstig perle - omkvædet er af den slags, der er velkommen til banke på til hver en tid. Til gengæld fremstår den godt seks minutter lange syre-gyser af et opgør, »Your Doll, Your Maid, Your Toy«, som en lige lovlig tung klods, der slæber sig fremad i en tåge af klagende stryger-spor og kaskader af feedback.

På papiret går de nævnte stikord dog fint i spænd med konklusionen: »Human to the bone.«

Er udkommet (Dollhouse Melodies).
Astrid Nora optræder på Løves Bog- og Vincafé 28. juni kl. 19.30.