Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hver anden har en smartphone næste år


Hver anden har en smartphone næste år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det går hurtigere end ventet med udbredelsen af smarte mobiler.

Den gode, gamle Nokia dumbphone, der kun kan ringe og SMSe og tage jammerlige billeder, bliver et stadigt mere sjældent syn, og allerede næste år kommer salget af de gammeldags mobiler i undertal.

Udbredelsen af smartphones går nemlig meget hurtigere end først antaget - og dermed nås vendepunktet to år før, man hidtil har troet.

Det viser nye tal fra analysehuset IHS, der nu estimerer, at hele 54 procent af verdens totale mobilsalg næste år vil udgøres af smartphones.

I 2016 vil næsten to tredjedele (67,4 procent) af det samlede salg være smartphones, vurderer IHS.

Oprindelig lød estimatet, at salget af smartphones først ville dominere i 2015, men udbuddet af prisbillige smartphones, anført af Googles Android-system, har bidraget til at det kommer til at gå hurtigere end ventet.

Mens asiaterne har taget de billigste mobiler til sig, har Europa og USA vist sig at være en intens kampzone for de dyrere modeller - og her spiller Apples iPhone en større rolle end i den tredje verden.

Globalt er det dog Googles Android-system, der totalt dominerer markedet. Senest har tal fra Gartner vist, at Android-baserede mobiltelefoner nu udgør 64 procent af markedet, mens Apple med sin iPhone har sat gaflen i 17 procent af smartphone-kunderne.

Det kan dog ændre sig allerede om et par uger, hvor Apple forventes at lancere den næste iPhone.

Også Nokia-Microsoft-alliancen forventes at tænde for turboen om en uges tid, hvor Microsoft præsenterer Windows Phone 8, og Nokia samtidig præsenterer de første Windows Phone 8-baserede Nokia-mobiler. Den pressede finske mobilgigant har blandt andet stillet skarpt på de nedre dele af prisskalaen, og Nokia kan - på grund af sin veludviklede globale produktions- og distributionsmaskine let komme til at spille en rolle på længere sigt.