Kritik af overvågning på ny Kindle Fire

Amazons topchef, Jeff Bezos, på scenen ved præsentationen af den nye Kindle-serie med Kindle Fire HD i to størrelser og den klassiske e-bogslæser Kindle Paperwhite. Foto: Michael Nelson, EPA/Scanpix.

Kritik af overvågning på ny Kindle Fire

Amerikanerne skal betale for at slippe for annoncer på skærmen, mens europæerne tilsyneladende klarer frisag. Men Amazons nye konkurrent til Apples iPad holder øje med, hvad den bliver brugt til.

Kritikken hagler ned over Amazons nye Kindle Fire-tavlecomputere, som får ros for deres design men ris for, at køberen får tvunget reklamer med i købet, samtidig med at Kindle Fire i baggrunden holder styr på, hvilke sider Kindle-brugeren oftest besøger.

Amazons topchef, Jeff Bezos, lancerede fredag den nye og større Kindle Fire HD samt to andre HD-modeller. De vil udfordre Apples dominerende iPad på priserne, som starter ved 159 dollars og går op til 599 dollars, men kommer dog først på markedet 20. november, en måned efter at Microsoft 26. oktober lancerer sin egen Surface-tavlecomputer med Windows 8 som styresystem.

Priserne er to-tre gange mindre, end hvad man betaler for en iPad fra Apple. Alle fire modeller er annoncesponsoreret, hvilket ses på et tegn på, at Amazon har brug for finansiel opbakning for at kunne holde priserne på udstyret nede. Når de to nye syvtommermodeller Kindle Fire og Kindle Fire HD lanceres i Europa 25. oktober, bliver det dog uden de sponsorerede pauseskærme, som ifølge Amazon »kun er tilgængelige i USA«, hvor de vil vise særlige tilbud, ganske som de billigste udgaver af de første Kindle-tavlecomputere gjorde det.

Amerikanerne kan dog ved at betale 15 dollars ekstra slippe for reklamerne - eller købe en Kindle Fire i udlandet.

Det er første gang, at Kindle officielt sælges i Europa.

Det indbyggede internetprogram, Amazon Silk, har ud over almindelige opdateringer på bl.a. hastigheden fået tilføjet en særlig funktion, »Trending Now«, som holder styr på, hvilke sider på nettet der har en usædvanligt stor trafik, og noterer sig, at de kunne indeholde information, som er »værd at bemærke«. Amazon Silk følger dermed mere end tidligere brugernes adfærd på nettet. Amazon forsvarer sig med, at Amazons servere dermed bedre kan gemme de besøgte sider, så de ikke skal hente på ny, hvorved de vises langt hurtigere.

Amazon, der begyndte som en internetboghandel, lancerede sidste år sin første Kindle Fire med en skærm på syv tommer. Den nye Kindle Fire HD har en skærm på 8,9 tommer og en opløsning på 1.920 x 1.200 pixler. Vægten er 567 gram, tykkelsen 8,8 mm.

Styresystemet er Google Android, som Amazon har tilpasset, og man har ikke adgang til Googles netbutik Play.

Kort inden lanceringen skrev Amazon en aftale under med Hollywood-selskabet Epix, så Amazon-kunder får adgang til at kunne se ekstra 3.000 filmtitler direkte over netforbindelsen i direkte konkurrence med blandt andet Netflix og Apple. Dermed er Amazons filmtjeneste, Prime Instant Video, oppe på 22.000 titler. Epix er en betalings-TV-kanal, som ejes af de rigtigt store filmselskaber i fællesskab.

For Amazon er det altafgørende at kunne levere så meget indhold som overhovedet muligt og dermed skille sig ud fra massemarkedet af tavlecomputere. Dermed bliver det attraktivt for kunderne at investere i en Kindle, som koster langt mindre end konkurrerende tavlecomputere, hvorfor Amazon skal have pengene hjem på anden vis, nemlig gennem øget salg fra netbutikken med film, bøger, musik m.m.