Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


YouSee i kødet på Netflix

TDC og YouSee facade og logobilleder fotograferet tirsdag d. 7. august. Foto: Torkil Adsersen/Scanpix 2012.

YouSee i kødet på Netflix

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danmarks største kabel-TV-udbyder svarer igen på angrebet fra amerikanske Netflix. YouSees tjeneste kommer til at hedde YouBio. Prisen er dog fortsat hemmelig.

Kun få dage efter at amerikanske Netflix offentliggjorde deres indtog på de danske fjernsyn, svarer Danmarks største kabel-TV-udbyder, YouSee, nu igen.

Det sker via YouSees nyetablerede YouBio, der lanceres sammen selskabet CMore, der har specialiseret sig i betalings-TV via en lang række aftaler med filmselskaberne. CMore er ejet af den skandinaviske Bonnier-koncern.

YouBio lanceres inden jul i år, meget sandsynligt i november, og vil blive skåret over nogenlunde samme læst som Netflix - nemlig et abonnementsbaseret tilbud, hvor man kan se alt det indhold, man orker, for et fast beløb hver måned.

Der bliver dog - som hos Netflix - primært tale om lidt ældre filmtitler, mens nyere film vil kunne lejes eller købes stykvis ved siden af.

YouSee vil endnu ikke afsløre, hvad prisen bliver - men det har Netflix heller ikke afsløret. Et gæt er dog, at såvel YouSees som Netflix' tjenester ender med at koste et sted mellem 50 og 100 kroner om måneden.

Det nye film- og TV-tilbud kan bruges fra enhver internetforbindelse i Danmark og betales med Dankort, uanset om man er YouSee-kunde eller ej. Hvis man vil se det på sin TV-skærm, kræver det en omformerboks.

Netflix, og mange tilsvarende tjenester er en markant trussel mod YouSees forretning, fordi tjenesten tilbyder film og serier helt uden om YouSees kabler. I stedet vil Netflix levere en abonnementsbaseret tjeneste, der leveres via internettet, enten til computerskærmen eller TV-apparatet.

- Vi tager udfordringen seriøst. For os er det et led i en digitaliseringsproces, der er en evolution, snarere end en revolution. Langt det meste TV vil de næste år stadig være flow-TV (almindelige TV-udsendelser, red.), men vi har erkendt, hvilken vej det går, siger YouSees adm. direktør, Niels Breining.

YouSee udlejede sidste år tre millioner film via selskabets digitale settopboks, hvoraf en stor del af dem var inkluderet i abonnementet og dermed ikke koster noget at leje. Ikke desto mindre stiger antallet af udlejninger dramatisk, hvilket indikerer, at danskerne stille og roligt er ved at vænne sig til at leje film via TV-kablerne. Det giver YouSee blod på tanden.

- Vi vil lave et tilbud, der er det bedste i Danmark. Mit gæt er, at der nok skal være 15 udbydere i Danmark inden jul, men vi har sat som mål, at vi vil have mindst 50 procent af markedet, lyder den ambitiøse udmelding fra Niels Breining.

Der er dog tale om en nyt marked, og ingen ved, hvordan det vil udvikle sig.

Mens on demand-markedet i USA har udviklet sig ganske eksplosivt, har danskerne indtil videre været tilbageholdende med at tage denne slags tjenester til sig. Både TDC, YouSee, Stofa og sågar Apple har ellers tilbudt tjenester, der minder om Netflix, dog ikke via fast abonnement.

- Vi tror, at film og TV i stigende grad leveres via fjernbetjeningen. Der er ingen tvivl om, at Netflix-modellen bliver spændende, men det er ikke her, vi vil se de rigtigt spændende titler. Men vi kan se, at film og TV bliver mere og mere set on demand. Vi tror ikke på, at flow-TV dør, men blot, at det bliver lidt anderledes, siger viceadministrerende direktør i YouSee, Ulf Lund.Udviklingen skyldes en række forhold. Flere og flere fjernsyn er såkaldte Smart-TV, der kan suge indhold direkte fra nettet, og derudover er almindelig, dansk internetforbindelse efterhånden ved at være så kraftig, at den kan bære streaming af film i høj kvalitet. Men Netflix kan også bruges via eksempelvis en Playstation, der er sluttet til TV-apparatet.

YouSees Youbio vil på samme vis blive leveret til en væld af enheder, fx smartphones og tavlecomputere - men YouSee anser fortsat TV-apparatet som den vigtigste skærm for en sådan tjeneste. Derfor vil YouSee også kræve en omformerboks, før tilbuddet kan vises på TV-skærmen.

Til formålet begynder YouSee at levere den lille boks i madkassestørrelse, der kobles til både TV og internettet, men YouSee har arbejder også sammen med selskaber som Samsung og LG om apps, der fremover vil ligge i ens smart-TV, allerede når man pakker det ud af kassen.

En sådan tjeneste står også amerikanske HBO på spring til at lancere. Det forventes, at HBO senere på ugen - på elektronikmessen IFA i Berlin - vil annoncere et samarbejde om leje af indhold fra HBO direkte fra Samsungs fladskærme i Danmark.

YouSee havde med udgangen af juni 1.195.000 kunder med almindeligt TV-abonnement og 814.000 med det ekstra Premium-abonnement, som bl.a. giver adgang til betalings-TV; Premium-abonnenterne er dog blevet 5.000 færre siden efteråret 2011.

YouBio er en tillægstjeneste, der lægges oven i ens øvrige YouSee-abonnementer. Det samme gør køb af boksen.