Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Tag skridtet mod et sundere liv

7 skridt. Anette Harbech Olesen
Foto: Flemming Krogh

Tag skridtet mod et sundere liv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sundhed behøver ikke være en sur kamp mellem psyke og krop. Bogen »Syv sunde skridt« fokuserer på glæden og energien ved at bevæge sig i sundhedens retning.

Når Anette Harbech Olesen inviterer på kaffe en regngrå efterårsdag, betyder det ikke kun kaffe. Til den specialudvalgte og friskmalede kaffe serverer hun hjemmebagt nødde- og kernebrød uden et eneste drys mel, hjemmebagte boller med dadler, hjemmelavet sukkerfri hindbærmarmelade, en karaffel vand med en kulstift og lime samt et fad med ost, nødder og andre lækkerier. Og mens hun begejstret fortæller om sin nye bogudgivelse, får hun også lige blendet en dybrød smoothie af blåbær og hjemmepresset grøntsagssaft af rødbeder, gulerødder og kål. For hun elsker mad og gode råvarer og færdes med lethed i sit køkken. Men selvom der er opskrifter i den nye bog, er det ikke kun en kogebog, hun har udgivet. Snarere vil hun kalde det en sundhedsbog, for »Syv sunde skridt« handler ikke kun om mad:

»Mad og motion er væsentlige, men de gør ikke sundhed alene. Faktisk har forskning vist, at tanker og følelser påvirker vores kropskemi i højere grad end mad og drikke.«

I bogen fokuserer hun således i høj grad på, hvordan man med blandt andet en positiv tilgang til livet og ordentlig søvn kan balancere sin sundhed:

»Vi kan selv styre, hvad vi tænker. Det er ikke projekt evigglad, for livet byder sommetider også på hændelser, der er forbundet med sorg og tristhed. Det er ofte de perioder, vi virkelig lærer af og som måske sætter os i stand til i højere grad at sætte pris på de små glimt af lykke og prioritere positivitet og livsglæde i dagligdagen. Vi kan gøre os det klart, hvad der beriger os, og hvilke overbevisninger ligger til grund for vores handlinger. Derved kan vi lære at fokusere på det, der giver værdi og balance,« mener hun.