Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Klumme: 4,3 mio flyttes - uden en prop


Klumme: 4,3 mio flyttes - uden en prop

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vi tager Londons undergrundsbane alle vegne - og det kører fuldstændig upåklageligt.

Transporten og de fuldstændig manglende problemer med at komme omkring i metropolen London, som har masser af olympiske gæster, er den største overraskelse ved at være i London under OL.

Sidst jeg var i London, var for 11 år siden. Jeg husker masser af mennesker fra det fint forgrenede system af underjordiske og overjordiske tog i storbyen, hvor mere end 8 millioner mennesker bor.

Inden vi tog herover, havde vi hørt om store transportproblemer. Venner, der bor i London, havde på Facebook skrevet om, at Londons indbyggere var blevet bedt om at holde sig langt væk fra »Undergrunden«, så mildt sagt frygtede jeg det værste.

Derfor blev jeg virkelig overrasket over at tage toget. På intet tidspunkt har togene eller togstationerne føltes så sammenpressede som de gjorde sidst jeg var i London. For nylig læste jeg i en engelsk avis, at togene i det centrale London har sat rekord for antal rejsende to gange i sidste uge - OLs første.

4,31 millioner mennesker har været med togene på ét døgn. 4,31 millioner mennesker - det er næsten lige så mange, som vi bor i Danmark.

Kun ganske få gange har jeg oplevet lidt knas på linjen, men det var kun på grund af nogle signalproblemer, hvor en linje ikke kunne køre i en time eller to.

Tværtimod har vi i vores femmandsgruppe talt utrolig mange gange om, at det er dog helt utroligt, så smidigt det hele foregår. Det er ganske enkelt imponerende.

London har et fuldt funktionelt og hurtigt rejsekort, hvor man fylder det op med penge og så kan man rejse over det hele - noget der helt bestemt hjælper på at få trafikken til at glide smidigt.

Og hvis toget endelig stopper, så går der ikke mere end tre sekunder, før togføreren informerer om hvorfor - og jeg har endnu ikke oplevet ophold af mere end 30 sekunders varighed.

Og når jeg så tænker på de skrækkelig mange gange, jeg har ventet i et DSB-tog på vej til København eller hjem til Aarhus igen, ja, så kan man ikke lade være med at sammenligne.

Gad vide, hvad det er Transport for London gør rigtigt og hvad det er DSB gør forkert?

Faktum er i hvert fald at der er milevid forskel, og at det ikke kan passe, at vi hjemme i Danmark ikke kan få olympisk bronze i togtransport.