Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Du skaber selv det gode liv

peaceful young woman sleeping on bed
Foto: michaeljung/Scanpix Denmark

Du skaber selv det gode liv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Her får du fire gode råd, der kan bringe dig tættere på det liv, du ønsker dig.

Christina Tatarczuk svarer på dine spørgsmål om sex og kærlighed. Har du et spørgsmål, så send det til brum@bergske.dk

Jeg har hørt det meste, når det kommer til bortforklaringer, undskyldninger og forsvar omkring, hvorfor vi ikke vælger at handle i vores liv, når vi egentlig godt ved, at det er den eneste vej til forandring og til at få det liv, vi ønsker os.

Jeg har for lidt tid. Mine børn har brug for mig. Det er for dyrt. Jeg er for træt, for tyk, ikke god nok eller min arbejdsgiver, min mand, min kone, mine forældre eller søskende kan ikke forstå mig eller bakke mig op. Jeg har for travlt. Jeg skal lige have to konfirmationer overstået. Det regner, det blæser og det er koldt. Intet af det holder, når det kommer til stykket.

Lad mig slå fast - der er altid noget, du kan gøre. Der er altid et lillebitte skridt, du kan starte med. Du kan hvert øjeblik træffe det første valg og rette fokus mod en handling, der bringer dig bare en smule tættere på, det du ønsker dig.

Ønsker du en sundere krop, mere motion eller bedre kostvaner? Mere glæde og energi? Flere venner eller en kæreste? Et bedre parforhold eller et nyt arbejde? Frihed og ro? Bedre søvn? Oplevelser og begejstring? En stabil økonomi? Tid med dine børn eller nærvær med din kæreste? Et bedre selvværd eller færre humørsvingninger?

Det gode liv kommer ikke af sig selv - det er noget, du selv skaber!

Start lige her:

1. Lav en brainstorm på mindst 15 ting, som du kan tage action på, der vil bringe dig tættere på det, du ønsker. Små som store ting. Rygestopkursus. En daglig gåtur. Oprette en datingprofil. Ring efter en barnepige. Gå tidligt i seng. Søge nyt job. Tage i biografen. Holde tidligere fri hver fredag. Meditere. Drikke mere vand.

2. Udvælg én ting, du vil gøre allerede i dag og læg en plan for, hvordan du vil integrere de øvrige ting, på din liste. Erstat for eksempel slik med frisk frugt, invitér en kammerat på besøg i stedet for at sidde alene hjemme hver aften, sæt vækkeuret 30 minutter tidligere om morgenen, gå en tur efter aftensmaden i stedet for at sætte dig i sofaen.

3. Find et menneske at sparre med, der forstår dig og holder af dig. En veninde, en søster eller en god kammerat. Måske kan I endda følges ad omkring jeres respektive mål for det gode liv.

4. Bed om hjælp til din nye livsstil. Find et menneske, der kan støtte og vejlede dig. Det kan være en coach, terapeut eller personlig træner, som du committer dig overfor, og som hjælper dig i forhold til motivation og til at fastholde fast, så du når dine mål.

Læs meget mere om sexolog og parterapeut Christina Tatarczuk på hendes egen hjemmeside ved at klikke her: www.happylife.dk/