Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Goddag stress!

liebe bett frust
Foto: drubig-photo/Scanpix Denmark

Goddag stress!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Når vi sætter farten ned, får vi mulighed for at betragte de farver i livet, vi ellers ikke ville få øje på.

Christina Tatarczuk svarer på dine spørgsmål om sex og kærlighed. Har du et spørgsmål, så send det til brum@bergske.dk

Et ekstra møde har sneget sig ind, du har deadline på en stor opgave på jobbet, din yngste har fået feber, og du fik sagt ja til at bage kage til din datters klasse. Goddag stress!

Hverdagen i mange (især) børnefamilier er presset, og det sker ikke sjældent, at mine klienter beskriver sig selv som en lille forpustet hamster, der piler rundt i det berømte hamsterhjul. Os med små børn er det folkefærd, der har allermest travlt med at realisere os selv, bygge huse om, tage (efter)uddannelser, skabe karriere og arrangere socialt samvær i både golfklubben, børnehaven og på arbejdet. Det er samtidig os, der har allermindst tid, fordi vasketøj og lektielæsning er en stor del af hverdagen, og entréen er i øvrigt fyldt med rulleskøjter og vådt gymnastiktøj. Og en snottet to-årig vil bare have sin moar.

Hvordan er det så lige, det hænger sammen, at vi, der har allermest travlt, faktisk er de, der har allermindst tid?

Virkeligheden er, at det ikke hænger sammen i ret mange familier. Mange mødre og fædre føler sig stressede, pressede og i underskud af tid, energi og overskud. Vi falder i søvn uden at have energi og lyst til at elske med hinanden og med dårlig samvittighed over at have afleveret en halvsløj to-årig i vuggestuen, fordi der ikke var flere sygedage at hente.

Hvordan reagerer du under stress? Det er interessant, hvordan vi mennesker reagerer forskelligt, når vi er stressede. Nogle sætter - logisk nok - farten op, fordi de tænker, at de så bedre kan nå det hele og snart bliver færdige med alle de løse ender og de igangværende projekter. Når to do-listen er væk, så kan vi slappe af, så kan vi hygge os, så kan vi trække vejret igen. Udfordringen i et familieliv er bare, at det er ligesom at male en stor bro. Så snart man er færdig i den ene ende, kan man begynde forfra i den anden.

Derfor kan det faktisk være en langt heldigere strategi at tackle hverdagens stress ved at sætte farten ned. Fordi det så er muligt at trække vejret imens, der er udfordringer om ørerne. Ting tager den tid, de tager, og tit er vi mere effektive og laver færre fejl, når vi er afslappede og i godt humør, end når vi er sure og pressede. I hvert fald bliver det sjovere, skønnere og smukkere at være menneske, når der er overskud til også at sidde på græsplænen en halv time efter arbejde og nyde livet med børnene.

Når vi sætter farten ned, får vi mulighed for at betragte de farver i livet, vi ellers ikke ville få øje på. Når vi henter vores barn i børnehaven, har vi måske travlt, men de to minutter, vi bruger på at sætte os på hug og se vores barn i øjnene, er godt givet ud. Det er en investering i vores barns selvværd, og det er én af de små pauser, som hverdagen heldigvis også giver mulighed for.

Hold pauser, skab små oaser, hvor du ikke laver noget som helst. Gå for dig selv og træk vejret dybt fem gange, når ulvetimen sætter ind. Og hvis du virkelig har travlt, så skynd dig langsomt.

Læs" target="_blank">http://www.happylife.dk/">Læs meget mere om sexolog og parterapeut Christina Tatarczuk på hendes egen hjemmeside ved at klikke her