Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Åh nej: Aarhus-busser skal igen køre på nye ruter


Åh nej: Aarhus-busser skal igen køre på nye ruter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Passagerer havde lige vænnet sig til den store busomlægning i 2011. Nu skal de til at vænne sig til endnu en ny busplan. Mange vender tommelfingeren nedad.

AARHUS: Nu gik det lige så godt. To af tre passagerer erklærer sig - ifølge en undersøgelse - tilfredse med den kæmpestore omlægning af bybusserne i Aarhus, der fandt sted i 2011. Men nu vil Midttrafik minsandten til at lave busruter om igen. Det har gjort masser af passagerer utilfredse.

Det viser den høring af forslaget til ny kollektiv trafikplan, som Midttrafik netop har haft i offentlig høring.Knapt 1.000 indsigelser er der kommet. Så godt som alle er negative.

Århus Stiftstidende har fået aktindsigt i indsigelserne og kan konstatere, at det i særlig grad er små og mellemstore bysamfund nord og syd for Aarhus, der føler sig kørt over af den nye busplan.

Tranbjerg og Lystrup er to eksempler.

En af de ændringer, der er allermest utilfredshed med, handler om Rute 202, der i dag kører fra Vejle over Horsens til Aarhus Rutebilstation.I den nye trafikplan foreslår Midttrafik, at Rute 202 i fremtiden skal stoppe ved stationen i Tranbjerg. Kun enkelte afgange fortsætter til rutebilstationen.

"Jeg forstår ikke hensigten med at fjerne den sidste del af rute 202 ind mod Aarhus. Kunne den dog ikke i det mindste forlænges ind til Viby Torv? Dermed kunne de unge mennesker komme til/fra uddannelserne i Viby/Aarhus uden at skifte, skriver en utilfreds Solbjerg-borger, som Midttrafik - i lighed med alle andre indsigere - har anonymiseret, inden vores ønske om aktindsigt blev imødekommet.

Årsagen til, at Midttrafik ønsker at lade Rute 202 stoppe ved Tranbjerg Station er, at passagerer her kan skifte til den kommende letbane.

Letbane med svære udfordringer
202 er vores eneste offentlige transport til Aarhus, og det må I tage hensyn til. Ellers bliver de små byer stille og roligt affolket
utilfreds pendler fra Virring

Skift tager tid

Men de utilfredse mennesker i Tranbjerg, Solbjerg og de andre byer syd for Aarhus lader sig ikke uden videre dupere af letbanen. For det tager tid at skifte fra det ene transportmiddel til det andet.

"Det er klart en forringelse for mig, at skulle skifte til anden bus eller tog. Turen vil sandsynligvis komme til at tage længere tid end nu og det kan blive svært at møde på arbejde til tiden," skriver en klager.

Og bor man i en lille by langt væk fra skinnerne, er letbanen ikke meget bevendt.Det synes en pendler med bopæl i Virring i hvert fald ikke.

"202 er vores eneste offentlige transport til Aarhus, og det må I tage hensyn til. Ellers bliver de små byer stille og roligt affolket," skriver indsigeren.

Letbanen gør rejse hurtigere

Som gruppeleder i Midttrafiks afdeling for bus, planlægning og udvikling er Ole Sørensen ansvarlig for trafikplanforslaget.

- Det er aldrig populært at skifte transportmiddel. Men hvis ellers skiftet fungerer, så vil man komme meget hurtigere ind til Aarhus med letbanen, siger Ole Sørensen.

Letbanen kommer også til at gå igennem Lystrup i nord. Alligevel er mange Lystrup-borgere godt og grundigt utilfredse.

"Køreplanen fra Lystrup mod Aarhus er fuldstændig vanvittig. Man etablerer en letbane, en buslinje 16 og en buslinje 18, der alle kører via Randersvej. Det giver jo ingen mening. Rigtig mange er afhængige af bussen og kan ikke anvende letbanen til transport - alene af den grund, at ruteføringen ligger langt væk fra deres arbejde, skriver en utilfreds Lystrup-borger.

Væk fra Veri-Centret

At buslinjerne fra Lystrup kører væk fra Grenåvej, inden de når frem til Veri-Centret, er et problem for ikke alene Lystrup, men for store dele af Veri-Centrets opland i Vejlby og Skejby.

For Veri-Centret er ikke alene stedet, man søger hen for at handle. Det er også her, folk - inklusive ældre og gangbesværede uden bil - må hen, når de skal på apotek eller posthus.

Ole Sørensen lover, at der vil blive kigget nøje på problematikken omkring Veri-Centret, når Midttrafik skal lave en indstilling til Aarhus Byråd og Regionsrådet for Region Midtjylland. Det er kommune og region, der i sidste ende skal afgøre serviceniveauet.