Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Århusiansk smykkebutik er vokset til en landsdækkende kæde med 15 butikker

Tenna Vibholm i sin nye butik, der indtager hjørnet af Strøget og Sønder Allé. De store lyse, lokaler giver plads til de enkelte brands, som hun har en lang række af. Foto: Axel Schütt


Århusiansk smykkebutik er vokset til en landsdækkende kæde med 15 butikker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Smykkebutikken Vibholm er på ni år blevet en landsdækkende kæde med 15 butikker, 80 ansatte og en millionomsætning.

For ni år siden overtog Tenna Vibholm en lille guldsmedbutik på Strøget i Aarhus. Tenna Vibholm syntes, at Aarhus manglede noget nyt, ungt og moderne.

»Jeg var klar til at sælge billigere smykker, som er modeprægede. Noget de etablerede guldsmede ikke ville have i deres butikker. Og det har vist sig, at jeg har ramt ned i et marked med en kæmpe efterspørgsel,« siger Tenna Vibholm, der i dag har 14 butikker over hele landet plus en netbutik. Der er omkring 80 ansatte og en hastigt voksende omsætning på et tocifret millionbelløb.

Vibholm har i år åbnet butik i Købehavn og forventer at det vil afspejle sig i dette års omsætning.

»Da vi åbnede den første butik, fik vi lynhurtigt så mange kunder, at vi valgte at åbne endnu en i Bruuns Galleri. Og siden en i Skanderborg for at tage trykket af de andre. Og sådan har Vibholm bredt sig til resten af landet,« fortsætter hun, der jævnligt får forespørgsler fra kunder, som ønsker, at hun også åbner i deres by.

»Hos os kan man finde smykker, der koster fra 100 kroner og op til 50.000 kroner. Så vi har noget, der passer i prisen både til mor og datter. Og man må gerne købe en gave her, der koster 100 kroner. Derfor har vi rigtig mange unge kunder og mange, der gerne vil have de populære varer, som er oppe i tiden lige nu.«

For at vide, hvad der bliver populært lige om lidt, tager Tenna Vibholm med på modemesser. Hun afkoder nye tendenser i modetøjet og køber smykker hjem, der passer til det, der hænger i tøjbutikkerne.

Har samlet to butikker

Kvinden bag Vibholm-kæden har netop bygget sin første butik om, så den er blevet mere end dobbelt så stor. Hun havde før en butik med ure og en med smykker. De er nu samlet i den nyrenoverede forretning, der indtager hjørnet af Søndergade og Sønder Alle. Bodyshop lå imellem Vibholms to butikker, men den er nu lukket.

Tenna Vibholm er glad for at have fået meget mere lys og luft i forretningen. Den oprindelige butik var smal og føltes hurtigt pakket.

»Nu kan vi stå i de forskellige afdelinger og have tid og ro til at ekspedere kunderne. Det er meget mere behageligt for både dem og os,« fastslår hun.

I den ene side af butikken er der en række af modesmykker.

I den anden har de mere eksklusive et område for sig. Ole Lynggaard har fået en afdæmpet og rolig niche med mørkere gulvbelægning, hans sorte montrer og det sorte velourbagtæppe, der hører til i hans univers. Også Georg Jensen og Marianne Dylong har hver især fået deres egen disk.

»Vi har også kunder, der køber de dyre mærkevare-smykker hos os og ikke i flagskibsbutikkerne. Fordi vi bytter over hele landet, giver pengene tilbage og kan tilbyde helt andre mærker i stedet, hvis det viser sig, at de har valgt forkert,« siger Tenna Vibholm.

Tal med uret

En af de nye varer er armbånd, der i disse uger sælges til fordel for Kræftens Bekæmpelse. Den såkaldte Støt Brysterne-kampagne.

Christinas læderarmbånd med den klassiske marguerit-charm er med og er en stor succes, både på grund af prisen, den klassiske blomst og fordi Christina er kendt fra Vild med Dans.

»Hun markedsfører sig meget på følelser og familie. Hendes kunder er for det meste 50+ kvinder, der synes, at de her får et godt design til rimelige penge,« siger Tenna Vibholm.

Med hensyn til urene er det lige nu svenske Daniel Wellington, der er bestseller. Firmaet er vokset i raketfart ved at bruge de sociale medier meget dygtigt. Urene er i et tidsløst og enkelt design, der passer til det danske temperament.

»Det næste, vi får, bliver ure, man kan tale med. De er også telefoner, så man kan bede dem om at ringe til mor, fortælle, hvad klokken er, og finde Vibholm i Søndergade 76,« smiler Tenna Vibholm.

Åbningstider