Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Aarhus er blevet én stor trafikprop

MJMSOLO - Bilkøer - en Gallup analyse viser at århusianerne er villige til at betale bompenge
Foto: Axel Schütt/Scanpix Denmark

Aarhus er blevet én stor trafikprop

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trafikken flyder alt, alt for langsomt: Busser døjer med store forsinkelser, mens taxachauffører vånder sig i lange bilkøer.

For tiden har Aarhus det som en mand med forkalket kranspulsåre:

Mens hjertepatientens blod ikke strømmer hurtigt nok, flyder trafikken i Aarhus alt, alt for langsomt.

Det er så slemt, at turen fra Aarhus Universitet til Banegårdspladen går lige så hurtigt til fods, som hvis man sætter sig ind i en af de blå busser. I eftermiddagsmyldretiden i hvert fald.

37 minutter risikerer passagerne, at det tager rute 100 at snegle sig de cirka fire kilometer fra universitet til banegård. Det er lidet imponerende 6,4 kilometer i timen.

»Det er meget utilfredsstillende for passagerne og en belastning for chaufførerne,« siger Frits Hedegaard, der er køreplanlægger hos Midttrafik.

Taxachauffører, der tilbringer lange arbejdsdage i byens trafik, er også frustrerede. De peger på tre strækninger, hvor det er særligt slemt morgen og eftermiddag:

Mellem Spanien og Nørreport. På Åhavevej. Og på Randersvej.