Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Aarhus får turistservice på hjul

Vi stiller et turistbureau op udenfor banegården, hvor vi hjælper nødstedte turister med info om Aarhus - og taler med dem om hvordan de finder rundt, når byen ikke har et turistbureau mere.
Foto: Axel Schütt

Aarhus får turistservice på hjul

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Turistinformation. Fra næste sommer kan turisterne atter få gode råd af levende mennesker.

Efter flere ugers hed, offentlig debat om byens lukkede turistbueau griber politikerne nu ind og sørger for, at turisterne fra næste sommer atter kan få gode råd ansigt til ansigt.

Ganske vist står det efter fredagens budgetforlig klart, at Aarhus næppe i den her omgang atter får en bemandet turistinformation med fast adresse.

I stedet får byen en discountudgave i form af en mobil turistservice om sommeren.

Man kan eksempelvis forestille sig, at VisitAarhus vil opstille boder i nærheden af store arrangementer, der trækker mange udenbys gæster til.

Eller måske skal turistmedarbejderne køre på Christiania-cykler. Det foreslog Venstre forud for budgetforhandlingerne - og meget tyder på, at det er en lignende løsning, pilen peger på. En høring er i gang i øjeblikket, og efterfølgende skal den bedste løsning findes.

»De mobile turistinformationer skal bemandes med folk, som kan vejlede turisterne,« fastslår Venstres politiske ordfører i Aarhus Byråd, Henrik Vestergaard.

»Tidligere kunne turisterne jo få folk i tale på den bemandede turistinformation. Den er meget dyr at genetablere, så nu forsøger vi i stedet at bringe turistmedarbejderne hen, hvor turisterne er,« siger Venstres ordfører.

Forligspartierne er enige om, at der årligt fra næste år skal afsættes 250.000 kr. til formålet.

»Det lyder godt. Det vil vi gå ind og kigge nærmere på,« lyder det fra turistdirektør Peer H. Kristensen, VisitAarhus.

Desuden skal der næste år afsættes 250.000 kr. til en opdatering af den digitale platform, så turisterne kan få korrekte informationer om Aarhus via computer og mobiltelefon.