Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Aarhus-skole kåret til landets bedste inspirationsskole

Skt. Knuds Skole har så gode erfaringer med at bekæmpe mobning, at den er kåret som Danmarks bedst anti-mobbeskole. Foto: Jens Thaysen


Aarhus-skole kåret til landets bedste inspirationsskole

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Call me og Red Barnet har netop kåret den skole i Danmark, der er bedst til at bekæmpe mobning.

Det ligner en helt almindelig skolegård. Børn løber rundt og leger, nogle spiller fodbold, andre sidder på en bænk og snakker, indtil klokken ringer ind til ligninger og diktat.

Men skolen skiller sig ud - det kan man se på skriften på væggen. Ude i skolegården hænger der et stort banner, hvor der står 'Børns rettigheder', og på muren står hashtagget 'BørnHarRet'. Skt. Knuds Skole i hjertet af Aarhus kan noget særligt - skolen er nemlig Danmarks bedste anti-mobbeskole.

Men hvad er det så, Skt. Knuds Skole gør rigtigt?

Ja, først og fremmest har man fokus på omgangstonen på den katolske skole.

Her taler vi ordentligt

På døren ind til klasseværelset er der malet et stort, farverigt træ. Op ad den blå stamme står der 'her taler vi ordentligt'.

Det er en del af Call me og Red Barnets kampagne for bedre trivsel. Og på Skt. Knuds Skole går man netop op i, hvordan man taler til hinanden.

»Vi har meget fokus på sproget, for problemerne begynder ofte med ukvemsord,« siger lærer Lars Odgaard og fortsætter:

»Derfor slår vi ned på bandeord, sexistiske bemærkninger og nedladende tale. Jeg har tror, at det har stor betydning, for konflikterne har sværere ved eskalere, uden de grimme ord.«

På skolens vinduer er træets blade klistret på. 'Her holder vi sammen', er teksten på det røde blad.

»Vi vil gerne skabe nogle stærke fællesskaber. Derfor har vi morgensang hver morgen, gudstjeneste en gang om måneden, som eleverne selv står for - og forleden var vi biografen,« fortæller Lars Odgaard.

I frikvarterene er der lavet såkaldte legepatruljer.

»Det er elever, der har meldt sig til at sætte lege i gang i skolegården for de yngre elever. Fangeleg og boldspil skaber på den måde nye fællesskaber,« siger Lars Odgaard.

Bag ham hænger et grønt blad på væggen med teksten 'varme venskaber'.