Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Aarhus yder den bedste digital-service

20 ARHU Borgerservice 2a3 Borgerservice i Århus Rådhus. Fra nytår skal borgerservice også udstede pas og kørekort. 19102006 Foto: Martin Ballund
Foto: Martin Ballund

Aarhus yder den bedste digital-service

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny undersøgelse kårer Aarhus som bedst til digital borgerservice i hele Skandinavien.

Aarhus Kommune er bedst i hele Skandinavien til at kommunikere digitalt med sine borgere.

Den fornemme udnævnelse kommer i en ny undersøgelse, lavet af konsulentfirmaet Nexia International for Telenor.

Undersøgelsen har vejet de 43 største byer i Skandinavien op mod hinanden med fokus på digitale services samt vilkårene for udbygning af infrastruktur til mobiltelefoni og bredbånd.

Her har undersøgelsen kigget på en række konkrete servicetilbud. Blandt dem muligheden for sikker kommunikation, digital fakturering, digitale ansøgninger om daginstitutionspladser og byggetilladelser samt muligheden for digital indrapportering af dårlige veje og lignende.

Aarhus scorer topkarakter på sikker kommunikation, digital fakturering og mulighed for elektronisk at ansøge om daginstitutionspladser og byggetilladelser.

»Tjenesterne i Aarhus ligger på et højt niveau, og den flotte placering er fuldt fortjent. Noget af det, der stadig kan forbedres, er borgernes mulighed for at indrapportere fejl og mangler, som de støder på rundt omkring i byen. Muligheden er til stede, men man kan hverken se andre borgeres indlæg eller følge med i, hvornår kommunen har ordnet problemet. Det er et eksempel på, at selv de bedste kan blive endnu bedre,« siger Marit Wetterhus fra Nexia.

Aarhus klarer sig betydeligt bedre i Telenor-undersøgelsen end i IT & Telestyrelsens årlige måling af kommunernes digitale forvaltning og borgerbetjening, Bedst på Nettet.

Her er alle danske kommuner med - ikke kun de største - og sidste år blev Aarhus »kun« nummer otte, overgået af den meget mindre Odder Kommune, der kom på andenpladsen efter Roskilde, der blev nummer 9 i Telenor-undersøgelsen.