Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Advarsel: P-pladser sluger fortove

For nogle år siden indskrænkede kommunen fortovet i Hendrik Pontoppidans Gade for at give plads til flere p-pladser i gaden. Beboer Jørgen Rasmussen mener det er et skrækeksempel, der går ud over fodgængerne. Foto: Flemming Krogh

Advarsel: P-pladser sluger fortove

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Beboer på Frederiksbjerg advarer mod at skære i fortovene for at skaffe flere parkeringspladser i midtbyen.

AARHUS: - Uanset hvad man gør, er det aldrig nok. Man vil aldrig få parkeringspladser nok i midtbyen, så lad venligst være med at ødelægge flere fortove ved at presse nye parkeringspladser ind.

Sådan lyder en advarsel fra Jørgen Rasmussen i en kommentar til debatten om parkering i midtbyen.

Jørgen Rasmussen er hverken trafikekspert, kultursociolog eller politiker. Han er bare en helt almindelig borger med lejlighed i Hendrik Pontoppidans Gade på Frederiksbjerg.

Den 72-årige tidligere driftsinspektør på Aarhus Universitet har boet med sin hustru i gaden i snart 50 år, og de er glade for det.

- Vi holder rigtigt meget af området og de brede fortove og luft og lys, som passer til husene og er med til at skabe en god æstetik i området, siger Jørgen Rasmussen.

Derfor er han også ked af, at en strækning på Hendrik Pontoppidans Gade mistede en del af fortovet for nogle år siden for at give plads til flere parkerede biler.

Slut med at køre rundt og lede: App guider til ledige p-pladser
Ny trafikplan på vej
Magistratsafdelingen for Teknik og Miljø arbejder for tiden med en ny trafik- og mobilitetsplan for midtbyen, som vil blive fremlagt for byrådet i løbet af foråret.Trafikrådmand Kristian Würtz har tidligere løftet lidt af sløret for planen. Bl.a. at han bl.a. vil foreslå beboerparkering på det meste af Frederiksbjerg, så man får fjernet den i dag gratis parkering hele dagen og dermed frigjort flere pladser til beboerne.

Samtidig vil han over tid have den gennemkørende trafik ud af midtbyen, så der bliver mere plads til ærindekørsel, cyklister og gående ligesom han vil plante flere træer for at få en mere grøn by.

"Biler ødelægger kvarteret"

Stiftstidende omtalte for nylig en byrådsdebat om et forslag fra Venstre om flere parkeringspladser på Frederiksbjerg ledsaget af et foto af to Venstre-politikere, der var ude med tommestokken i sommer for at foreslå, hvor man kunne inddrage fortove til p-pladser. Da han så billedet var målet fuldt for Jørgen Rasmussen.

- Jeg er selv både bilist, cyklist og fodgænger. Og jeg ved da godt, at bilerne også skal være i en by. Men de må bare ikke overtage det hele. De stadig flere biler og parkeringspladser ødelægger mere og mere af byen. Og det er jo ingen løsning at inddrage flere fortove, fordi det går ud over fodgængerne. Kommunen kan indskrænke samtlige fortove i midtbyen, og der vil alligevel ikke være parkeringspladser nok, mener han og viser avisen rundt i kvarteret.

På første strækning i Hendrik Pontoppidans Gade er der et godt bredt fortov, hvor forgængere let kan komme forbi de parkerede cykler langs murene. Samtidig er der kantstensparkering. Men på strækningen, hvor der blev anlagt nye parkeringspladser, er fortovet trukket ind, så cyklerne i stativer nu rager ud på den ene halvdel af fortovet. Effekten er tydeligt mindre plads til de gående.

- Når min kone og jeg går tur må vi gå gåsegang her for at komme forbi cyklerne. Og kommer der en mor med barnevogn og et barn ved siden af kan de slet ikke være her. Ældre har også problemer med de smalle fortove. I vores opgang er der alene tre med rollator. Folk bor her hele livet, fordi de er så glade for området. 

Råd: Tænk jer om

Vi går videre og ser en malermesters varevogn holde oppe på fortovet på et hjørne.

- Her stod tidligere et træ, men det er også væk, konstaterer den lokale beboer.

Jørgen Rasmussen afviser ikke Venstres forslag om ensrettede gader flere steder, hvis det kan give parkeringspladser uden at indskrænke fortove. Og i Hendriks Pontoppidansgade forstår han ikke, at man har lavet vinkelret parkering i den østlige side. Det betyder, at biler med lange fronter stikker langt ind over fortovet, og den vinkelrette parkering betyder, at det kræver mere plads bagud på vejen at dreje ind og ud.

- Hvis man havde lavet skråparkering, kunne man have skånet fortovet og måske undgået at trække fortovet ind i den anden side, fordi vejen ikke behøver være så bred for at dreje ind og ud. Jeg synes man skal tænke sig rigtigt godt om og passe på ikke at ødelægge byen. Brede fortove er ikke spildplads, der kan inddrages. De er smukke og tjener et formål, fastslår den lokale ekspert.

Som det fremgår af faktaboksen arbejder Teknik og Miljø på en ny trafik- og mobilitetsplan for midtbyen. Her vil man forsøge at inddrage ønsket fra Venstre om flere p-pladser på Frederiksbjerg. Dog skriver forvaltningen, at flere parkeringspladser ikke nødvendigvis er et gode for beboerne i området, fordi det også vil tiltrække flere bilister.