Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Asfalt skal redde Åboulevarden

Granitbelægningen har været knækket og revnet i mange år, hvor den er udskiftet i skattern med asfalt. Nu tager kommunen konsekvensen. Foto: Kim Haugaard.

Asfalt skal redde Åboulevarden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Store lastbiler og for hård kørsel har smadret granitfliserne. Nu retter kommunen op på å-strækningen.

Egentlig kunne de have ligget i 1000 år de store granitfliser, der i 1990'erne blev lagt ned i Åboulevarden langs den fritlagte Aarhus å.

Men de holdt kun i tyve år.

For siden kom en masse cafeer og dermed lastbiler med varer, skraldebiler og flyttebiler.

Resultatet kender de fleste, der færdes i området: Knækkede og skæve fliser, og masser af huller fyldt op med asfalt.

I disse dage er den store genopretning gået i gang. Aarhus Kommune lægger en tre meter bred asfalt bane ud langs åen, som lastbilerne kan køre på i stedet for granitfliser. Dog får asfalten en granitkant for pyntens skyld.

Arbejdet blev besluttet allerede sidste år, og skulle have været udført i foråret, men cafeejerne opfordrede kommunen til at vente med vejarbejdet til udesæsonen i latte og cocktails klingede af.

»Der er meget kørsel på strækningen med store lastbiler. Både ølbiler og skraldevogne og vi har sågar set sættevogne på 40 tons. Nogle kører meget hårdt, bremser op og accelererer hurtigt, og det kan fliserne ikke holde til,« forklarer Jens Bruun Jensen, driftschef i Trafik og Veje.

Og prisen for at fjerne fliser og lægge asfalt ud? 3,5 mio, kr. i regning til skatteyderne. Det kan dog gøres med en kort tilbagebetalingstid i forhold til omkostningerne til vedlighold.

Desuden sætter kommunen såkaldte stelere - jernpinde op, så det bliver umuligt at køre ind ved Immervad og Lille Torv. Dog kan brandvæsnet sænke dem, hvis det bliver nødvendigt.

Den nye asfalt suppleres af helt nye regler for lastbiler i midtbyen fra 1. juli 2013. Det vedtog byrådet kort før sommerferien. Fra næste år må lastbiler over 7,5 tons hverken standse eller parkere i en stor del af midtbyens gå­gader, hvilket i praksis vil flytte mange af dem væk. I stedet får de specielle lastezoner.