Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Banedanmark er skeptisk

Aarhus H. Foto: Jens Thaysen

Banedanmark er skeptisk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Banedanmark kalder forslag om nye perroner "interessant", men også meget dyrt.

AARHUS: Da Banedanmark begyndte at undersøge, hvordan styrelsen kunne løse problemet med den lave frihøjde under Bruuns Bro, overvejede man at flytte perronerne fra perronhallen ud i banegraven. Akkurat som Brink Brandenburg Arkitekter nu foreslår.

Men i den endelige VVM-undersøgelse blev modellen valgt fra.

Banedanmark er da også skeptisk overfor forslaget fra Brink Brandenburg Arkitekter. Godt nok kalder styrelsen forslaget "interessant", men det er med denne tilføjelse: "Der er dog nogle forhold, der gør, at projektet ikke vurderes realistisk".

Banedanmark vurderer, at forslaget bliver meget dyrt at gennemføre, fordi det koster at rive Frederiks Bro ned og opføre en ny, og fordi den såkaldte P-rist skal flyttes på grund af en ny spor-udfletning.

P-risten er de spor, hvor togene i løbet af dagen opstilles mellem afgange, og hvor de parkeres om natten.

Banedanmark vurderer også, at Brink Brandenburg Arkitekters løsning vil påføre togtrafikken meget store gener. Blandt andet fordi flytningen af P-risten betyder, at store dele af sporområdet vest for Aarhus H skal ombygges.

Servicer Aarhus-borgerne som i andre storbyer

Længere til toget

Desuden mener Banedanmark, at løsningen vil give rejsende en længere vej at gå, når de skal med toget.

"Skifteforholdene mellem tog og den nye letbane i Aarhus vil ligeledes blive væsentligt forringet," skriver Banedanmark.

Styrelsen tvivler også på, at det torvemiljø, arkitekterne foreslår i perronhallen, kan komme til at fungere, fordi både letbanen og godstog til havnen kører gennem perronhallen.

Arkitekt Kurt Brink Kristensen har ikke regnet på økonomien i projektet. Men han konstaterer, at det også bliver dyrt at gennemføre Banedanmarks plan om at rive Bruuns Bro ned og bygge den og vandrehallen op på ny.

- Desuden undgår vi med vores forslag nedrivning af Bruuns Bazar og vandrehallen. Tilsvarende skal der bygges ny vandrehal, siger Kurt Brink Kristensen.

Han kan heller ikke se, at rejsende får længere til toget, eftersom den nye Frederiks Bro udstyres med både trapper og elevatorer ned til perronerne.

Han synes ikke, at Aarhus som by får noget ud af Banedanmarks forslag.

- Vi mærker kun de negative konsekvenser, siger Kurt Brink Kristensen.

Han efterlyser en debat om Banedanmarks forslag.

- Vi mener bare ikke, at vi kan tillade os at kritisere uden selv at have et bud på en anden løsningsmodel. Og det kan jo være, at man kan kombinere Banedanmarks og byens ønsker, så alle får noget ud af det. Her tænker vi på en bedre forbindelse mellem midtbyen og Frederiksbjerg, flere cykelparkeringer, bedre og bredere perroner og flere adgangsveje til perronerne, så Banegårdspladsen ikke er så belastet af cykler, siger Kurt Brink Kristensen.