Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bruuns Galleri støtter ny vandrehal og bro

Claus Brændgaard, center manager i Bruuns Galleri, håber på en god helhedsløsning for en ny vandrehal, der også åbner for en udvidelse af centret. Foto: Flemming Krogh

Bruuns Galleri støtter ny vandrehal og bro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indkøbscentret Bruuns Galleri støtter en helhedsplan for Aarhus H, fordi det kan give centret mere plads til flere butikker.

Aarhus: Indkøbscentret Bruuns Galleri går nu ind i debatten om en helhedsplan for området mellem rutebilstationen og Frederiks Bro. Centret støtter varmt en helhedsplan, der omfatter nedrivning af vandrehallen på Aarhus H samt Bruuns Bro og opførelse af ny vandrehal og bro, sådan som et flertal i byrådets tekniske udvalg konkluderede på sit møde mandag aften.

»Vi anbefaler helt klart, at man ombygger vandrehallen og bygger en ny Bruuns Bro for at give plads til fremtidens toge i Danmark, og fordi det samtidig er den mest visionære løsning til at udvikle byen,« forklarer Claus Brændgaard, center manager i Bruuns Galleri, samt udviklingsdirektør Karen Nielsen, Steen og Strøm, der ejer Bruuns Galleri.

DSB vil flytte fra midtbyen: Bygger nyt værksted i Årslev
Verdens største ejendomsbesidder
  • Bruuns Galleri Aarhus har international storkapital i ryggen, der har en målsætning om at øge sin tilstedeværelse i alle større metropoler.
  • Bruuns Galleri ejes af den norske koncern Steen og Strøm, som igen ejes af hollanske APG og franske Klépierre.
  • Klépierre ejer og administrerer 179 shoppingcentre over hele Europa og har mere end 50 års erfaring med administration af shoppingcentre. Klépierre er samtidig noteret på børsen i Paris, og deres hovedaktionær er Simon Property Group, verdens største ejendomsbesidder, der driver indkøbscentre overalt i USA samt i Europa og Asien.
  • APG som er medejer af Steen og Strøm er en pensionskasse for ansatte i den offentlige sektor og uddannelsessektoren i Holland. Pensionskassen ejer 43,9 procent af aktierne i Steen & Strøm.


Kilde: Steen og Strøm

 

Ønske om større center

At udvikle byen betyder i den forstand især også at udvikle Bruuns Galleri.

For centrets ledelse lægger ikke skjul på, at målet er en udvidelse af Danmarks mest besøgte indkøbscenter med flere kvadratmetre og flere butikker.

Allerede i 2012 var Bruuns Galleri involveret i det såkaldte »perlekæde«-projekt om at flytte rutebilstationen op til banegården og samtidig at udvide Bruuns Galleri.

Men planen blev udsat, fordi den krævede en afklaring af den såkaldte togfond, som kunne fastlægge, om der skulle elektriske tog til Aarhus og i givet fald hvor meget plads, de krævede.

Her fire år efter ligger den afklaring, at Danmark skal have elektriske tog, og at der ifølge Banedanmark mangler en halv meter over togene under broen og vandrehallen for at få plads til de elektriske køreledninger, hvorfor forslaget om at rive både Bruuns Bro og vandrehallen ned er opstået.

Ønske: Samlet plan

»Det vigtigste for os er en samlet plan, der kan udvikle området omkring Aarhus H. Især er det vigtigt for os at få en vandrehal, der kan bevare det gode flow af kunder, der er fra byen, gennem Aarhus H og ind i Bruuns Galleri og videre til Jægergårdsgade-kvarteret og Frederiksbjerg. Hvis en ny vandrehal så samtidig giver mulighed for at udvide centret er det fantastisk,« siger Karen Nielsen.

Claus Brændgaard tilføjer, at Bruuns Galleris ønske er at udvide med alt fra 5.000 til 20.000 kvadratmeter indeholdende bl.a. butikker og kulturtilbud afhængig af mulighederne:

»Derfor vil vi gerne være med i en samlet plan om en ny vandrehal med et dæk ovenpå til nye butikker. Vi er med på, at århusianerne er glade for vandrehallen, så det skal ske i respekt for den nuværende bygning og de elementer, der kan være bevaringsværdige. Det kan for eksempel være belysningen eller hvælvingerne,« siger Claus Brændgaard.

To forslag til vandrehal

I realiteten opererer Banedanmark dog i sit forslag med at rive vandrehallen ned og erstatte den med en helt ny, der har adgang til perroner både mod øst og vest. Bygningen skal etableres så den i form og materialer kan spille sammen med hovedbanegårdens hovedbygning.

Banedanmark har skitseret to løsninger: Én, hvor der alene bliver tale om en trafikal passage med adgang til perroner og som forbindelse til Bruuns Galleri, og én, hvor vandrehallen udbygges med mulighed for erhvervslejemål.

Det er den sidste løsning, ledelsen i Bruuns Galleri håber på.

»Vi ser helt klart et vækstpotentiale i Aarhus. Flere internationale koncepter, som ikke findes i byen i dag, er for eksempel interesserede i at komme ind i Bruuns Galleri og vi vil med mere plads kunne tiltrække flere,« fortæller Claus Brændgaard.

Flere udvidelsesmuligheder

Sammen med udviklingsdirektør Karen Nielsen peger han på flere udviklingsmuligheder:

Dels over og ved siden af en ny vandrehal. Dels hen over det nuværende tag over togene og endelig over en ny Bruuns Bro.

Så I er interesserede i at lave butikker på broen?

»Ja, vi er ikke i tvivl om, at der skal nye butikker på broen igen. Og vi mener, man skal være åben for visionære tanker.«

Ser I mulighed for at genanbringe den nuværende arkade, der er skabt specielt til stedet?

»Om det skal være den samme arkade, ved vi ikke. Men vi vil gerne indgå i en dialog om mulighederne. Man skal dog nok ikke lade sig begrænse af eksisterende bygninger eller højder,« svarer Claus Brændgaard.

Til gengæld er Bruuns Galleri ikke interesseret i at udvide over en eventuel overdækket banegrav, som også er til politisk debat.

»Vi vil gerne kikke på en visionær løsning omkring Aarhus H, men vi vil ikke forholde os til ideer, der ligger måske 10 år ude i fremtiden, som banegraven nok gør. Vi vil derimod gerne forholde os til ting, der er fremdrift inden for de næste fem år, og som kan sikre et godt byliv og en god togdrift,« fastslår Karen Nielsen.