Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Busplan skræmmer passagererne væk

Mandag den 23. januar ruller de første to 15 – meter busser ud fra Busselskabets værksted i Hasselager. Der er tale om en meget flot bus, med et helt nyudviklet passagerkoncept, hvor lavgulvsbussens ulemper stor set er elimineret.
Foto: Axel Schütt

Busplan skræmmer passagererne væk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Siden busplanen trådte i kraft, har busserne haft 5,3 procent færre passagerer.

I august foretog Aarhus Kommune og Midttrafik det, der er kaldt danmarkshistoriens største omlægning af kollektiv trafik.

Ambitionen bag den nye busplan var at få flere til at tage bussen. Den ambition er alt andet end opfyldt efter de fem første måneder med den nye busplan. Tværtimod.

Det viser tal, som Midtrafiks bestyrelse fik forelagt på sit møde 27. januar.

I perioden fra august til december 2011 faldt Midttrafiks passagerindtægter med 5,3 procent, sammenlignet med samme periode året før. Fra 102 millioner kr. i august-december 2010 til 96 millioner kr. i august-december 2011. Tilbagegangen kommer nu ikke bag på Rigmor Korsgaard. Hun er afdelingsleder i Trafik og Veje i Aarhus Kommune og spillede en meget stor rolle i tilrettelæggelsen af den nye busplan.

»Det var vores forventning, at passagertallet ville falde i tiden lige efter, at planen blev sat i værk. Vi regnede med, at passagerne skulle bruge noget tid til at vænne sig til de nye busruter,« siger Rigmor Korsgaard.

Den nye busplan blev lavet, fordi den kollektive trafik i Aarhus Kommune kørte med meget stort underskud. En af vejene til at skabe en bedre økonomi var at få flere passagerer ombord i busserne. Derfor de nye A-linjer, der kører på de store indfaldsveje og med kort mellemrum mellem afgangene.

»Vi forventer en stigning på fire procent. Men først efter en indkøringsperiode på tre år,« siger Rigmor Korsgaard.

Det er nu heller ikke kun i Aarhus Kommune, at passagerne svigter bussen. I hele Midttrafiks område faldt passagertallet i 2011 med 3,6 procent i forhold til 2010.

Værst var faldet i november og december.

Rigmor Korsgaard advarer dog mod at sammenligne busselskabers indtægter fra år til år:

»Indtil for nylig var vinteren så mild, at mange er blevet ved med at cykle. Sidste vinter var helt anderledes streng.«