Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bybusserne har mistet tusindvis af kunder


Bybusserne har mistet tusindvis af kunder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efterårets store ruteomlægning af bybusserne har kostet dyrt. Men alt håb er ikke ude endnu, mener ekspert.

Passagerne har svigtet bybusserne, siden rutenettet sidste sommer blev lagt om.

Da kommunen gik i gang med den store omlægning, blev den fulgt på vej af stakkevis af protester fra især ældre. De klagede over, at de ikke længere kunne bruge bussen, fordi der var blevet for langt at gå til stoppestedet.

Andre protester kom fra landsbysamfund, som helt mistede deres busforbindelse. Her ville beboerne i stedet købe bil, forlød det.

Nu ser det ud til, at en del af de utilfredse passagerer har gjort alvor af truslerne om at vende busserne ryggen.

For at undersøge bussernes popularitet har avisen bedt trafikselskabet lave en opgørelse over indtægterne efter den store omlægning sidste år 8. august.

Tallene, der stammer fra salg af kontantbilletter og klippekort, viser en klar tendens: Indtægterne går ned.

Bedømt ud fra de svigtende indtægter ser busserne ud til at have mistet fem-seks procent af passagerne.

Spørgsmålet er, om Midttrafik og Aarhus Kommune kan hente det tabte tilbage.

I 2005 foretog Malmø en lignende omlægning af busnettet. Her er erfaringen, at det tog nogle måneder, inden passagererne vænnede sig til de nye ruter.

Efter et halvt år begyndte passagertallet at stige, og de følgende år steg det med cirka fem procent hvert år.

I Aarhus er der blot ikke noget, der tyder på fremgang efter tallene for de første otte måneder efter omlægningen.

Alligevel skal man aldrig sige aldrig, siger forsker i kollektiv trafik Niels Melchior fra Aalborg Universitet.

»Erfaringen er, at det kan tage rigtig lang tid at få fat i nye kunder efter så stor en omlægning. Men der er selvfølgelig ingen garanti for, at de nogensinde kommer,« siger han.

»I Aalborg lavede man en lignende omlægning i 2004, og der havde man også forventet stigende passagertal, men det tog et par år, inden det skete. I dag kan vi dog ikke med sikkerhed sige, om fremgangen skyldes passagerernes tilvænning til de nye ruter eller andre forhold,« siger forskeren.

»Faldet i Aarhus lyder til at være noget voldsommere end i Aalborg. Men der er stadig en chance for, at de århusianske passagerer kan komme tilbage. Især hvis Midttrafik gør en indsats for at reklamere for busserne.« Bybus