Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Dansk Folkeparti og V gør nedrivning af bro til sag for Folketinget

Sådan vil Brink Brandenburg Arkitektur give elektriske tog adgang til Aarhus H uden at rive Bruuns Bro samt arkaden og vandrehallen.

Dansk Folkeparti og V gør nedrivning af bro til sag for Folketinget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dansk Folkeparti og Venstre jubler over forslag, der redder Bruuns Bro fra nedrivning.

AARHUS: Det var ikke med stemmer fra Venstre og Dansk Folkeparti, at Aarhus Byråd i november 2016 vedtog at sige ja til Banedanmarks ønske om at rive Bruuns Bro ned for at skaffe plads til fremtidens elektriske togs køreledninger.

Derfor jublede politikere fra de to partier, da de i søndags-udgaven af Århus Stiftstidende kunne læse om et forslag fra Brink Brandenburg Arkitektur, der bevarer både Bruuns Bro, Bruuns Arkade og vandrehallen inde i stationsbygningen.

Jette Skive (DF), rådmand for Sundhed og Omsorg, og Hans Skou, byrådsmedlem for Venstre synes, at forslaget er så godt, at transportminister Ole Birk Olesen og medlemmerne af Folketingets Transport, Bygnings- og Boligudvalg også skal have det at se.

- Jeg har kontaktet vores politiske ordfører, Jacob Ellemann-Jensen, for at sikre, at forslaget kommer op i regeringen. Jeg vil også bede ham tage forslaget med til transportudvalget. For det er sindssygt at rive Exners flotte arkade ned sammen med vandrehallen, siger Hans Skou.

Nybagte arkitekter bygger oven på Banegraven

Det er Folketinget, der endeligt skal tage stilling til Bruuns Bros skæbne. Derfor vil Jette Skive inddrage Dansk Folkepartis folketingsgruppe i sagen.

- Jeg vil kontakte gruppen og gøre det klart, at Dansk Folkeparti i Aarhus i hvert fald ikke kan anbefale, at man vælger en løsning, der indebærer, at man river Bruuns Bro, arkaden og vandrehallen ned, siger Jette Skive.

I stedet opfordrer hun til at finde en løsning, der bevarer alle tre.

- Samtidig med, at man udnytter mulighederne for at få en endnu bedre hovedbanegård i Aarhus, siger Jette Skive.

Arkitekterne Kurt Brink Kristensen, Jakob Brandenburg og Carsten Carlo Friari Nielsen fra firmaet Brink Brandenburg Arkitektur foreslår, at man lader togene standse, inden de når frem til Bruuns Bro.

De skal stoppe i Banegraven ved perroner, der forlænges helt hen til Frederiks Bro. Den vil arkitekterne rive ned og erstatte med en ny bro med trapper og elevatorer ned til perronerne.

- Det er rigtigt interessant, at Frederiks Bro kan være farbar i perioden, hvor der bygges om. Trafikken i vores by er mildest talt udfordret nok, som det er, siger Hans Skou.

Jette Skive synes, at det er en god ide at lade togene stoppe i Banegraven.

- Det giver nemlig mulighed for, at rejsende vil kunne gå op på Frederiks Alle og komme tættere på Aros og Musikhuset samtidig med, at man som i dag kan gå gennem Banegården og Bruuns Galleri, siger Jette Skive.

Hun og Hans Skou er enige i, at der er mulighed for spændende aktiviteter i perronhallen den dag, den er tømt for alle andre tog end letbanen og godstoget til havnen.

Husk at vi samler alle vores historier om udviklingen i Aarhus på vores Facebook-side Byudvikling Aarhus.