Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Der kommer altid en sporvogn til...

Her ses sporvognen på vej over Bruuns Bro. Billedet er fra 1961. Den sidste sporvogn kørte i aarhus i 1971 efter 63 års tjeneste i bybilledet. Foto: Lokalhistorisk Samling, Århus

Der kommer altid en sporvogn til...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Bruuns Bro fjernes de gamle sporvogne. I den anden ende af byen skal skinner i jorden til den ny letbane.

To tidsaldre kolliderer lige nu i Aarhus. Mens arbejdet med at få en moderne sporvogn sat på skinner op ad Randervej går ind i sin afgørende fase, piller arbejdere på Bruuns Bro gamle sporvognsskinner op.

Bruuns Bro bliver lige nu renoveret og er lukket for trafik frem til 13. august. Under asfalten, som skrælles af broen, dukker de gamle sporvognsskinner op.

Sporvognene var et fast indslag i Aarhus' bybillede i 67 år, men er nu en saga blott. 7. november 1971 kørte 11 vogntog deres sidste tur gennem byen - i en slags sørgeparade. I en vogn uden vinduer spillede Sporvejenes orkester »Der kommer altid en sporvogn og en pige til«.

Ikke færre end 50.000 mennesker tog afsked med sporvognene, som for sidste gang kørte til remisen på Dalgas Avenue. Nu tog bybusserne over, og til det formål fik de faktisk en helt ny gade: Busgaden.

Men der er åbenbart noget om, at der altid kommer en sporvogn til... Århusianerne skulle bare vente omkring 45 år.

Om godt cirka fire år kan århusianerne rulle med den moderne sporvogn, der sættes på skinner i Aarhus som Danmarks første letbane.

Prisen bliver mellem 1,5 og 2 milliarder kroner. Det første trinbræt ligger i Aarhus Centrum på Aarhus Hovedbanegård. Første etape består af 12 kilometer skinner, som fortsætter langs havnen, op ad Randersvej, forbi Skejby Sygehus med endestation i Lystrup.

Planen er, at der vil køre 12 sporvogne, undskyld letbanetog, i timen i hver retning fra Skejby Sygehus til Aarhus H. Letbanen bliver samtidig koblet sammen med Grenåbanen og Odderbanen, så man kan skifte over til et letbanetog fra disse baner.

Lige nu er Midttrafik, der står for letbanen, faktisk i sving med at finde firmaer, der kan levere skinnerne - og eltog samt andre systemer - til letbanen.

Midttrafik har inviteret firmaer over hele verden til at byde på den bekostelige affære. For sporvognsskinnerne fra Bruuns Bro kan nemlig ikke genbruges. De bliver i disse dage svejset i stykker, så de kan transportes væk til skrot.