Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Derfor arbejder letbanen kun om dagen

Fotoet er taget mandag kl. 20, hvor arbejdspladsen er tom. Det undrer en læser at letbane-?selskabet ikke har mere travlt, når arbejdet generer så mange trafikanter. Foto: Jakob Poulsen


Derfor arbejder letbanen kun om dagen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvorfor bygger letbaneselskabet ikke på letbanen om aftenen, når de har lovet, at arbejdet skal laves hurtigst muligt og når det nu generer så mange i dagtimerne?

Sådan spørger en læser, Jakob Poulsen, der mandag aften kl. 20 kom forbi arbejdspladsen ved Randersvej /Nørreport og tog billedet ved denne artikel. Her er arbejdspladsen forladt, mens det fortsat er lyst.

Krydset Ringgaden - Randersvej/Nørrebrogade et af de mest trafikerede på hele letbanestrækningen. Her kører 23.000 biler i døgnet, og netop i denne sommerferie skal man lægge skinnerne til letbanen gennem krydset. Det betyder, som vi beskrev fredag, at der er indsnævring af kørebanen tre uger endnu, så trafikanterne til tider oplever lange køer.

Anlægschef svarer

Vi sendte Jakob Poulsens spørgsmål videre til Aarhus Letbane, hvor anlægschef Jørgen Hansen svarer:

»Vi arbejder også om aftenen eller natten i de perioder, hvor det kan lade sig gøre, og vi kan få noget ud af det,« siger han.

For eksempel var der weekend og natarbejde 9-10. juli.

»På Nørrebrogade er vi ud for sygehuset og vil nødig larme alt for meget om natten af hensyn til patienterne. Men den vigtigste grund til at vi ikke arbejder sent og om natten er af anlægsmæssige grunde. Vi støber en masse beton, som skinnerne skal spændes på. Og betonen skal hærde ordentligt, inden vi spænder noget fast på den. Vi ville gerne gøre det hurtigere, men det tager mange timer for betonen at hærde, og derfor kan vi ligesågodt arbejde om dagen og så lade betonen hærde om aftenen og natten. Indmellem vil der også til tider være stille i dagtimerne, netop fordi betonen skal hærde ordentligt.«

To holds-skift

Jørgen Hansen forsikrer, at man arbejder så hurtigt som muligt, og ofte har sine italienske sporarbejdere i to-holds skift. Og arbejderne fortsætter hele ferien gennem, fordi der ikke er tid til at lukke det hele ned. Arbejdssjakkene holder i stedet ferie på skift.

»Vi har meget bevidst lagt arbejdet i de store kryds ved Ringgaden og Ringvejen her i sommerferien for at genere færrest mulige. Det er nøje planlagt sammen med Aarhus Kommune.«

Aarhus Letbane forventer at kunne at kunne afslutte krydsningerne af både Ringgaden og Ringvejen med udgangen af skolernes sommerferie. Lige nu støber man beton og lægger skinner. Senere skal man asfaltere krydset, så letbaneskinnerne ligger i niveau med vejen.