Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Dobbelt så dyrt at flyve til København

ARKIVFOTO 2010 af SAS fly- - Se RB 3/5 2012 08.15. SAS får nyt dundrende underskud Høje brændstofudgifter tærer på resultat hos SAS - det er svært at kompensere for det, oplyser selskabet. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2012)
Foto: Henning Bagger/Scanpix Denmark

Dobbelt så dyrt at flyve til København

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Inden for de senere år er det blevet væsentligt dyrere at flyve indenrigs i Danmark. Priserne har været kunstigt lave, forklarer SAS.

Det gør mere ondt på dit Dankort at købe en flybillet i dag end for få år siden. Siden flyselskabet Cimber gik konkurs, er priserne på en indenrigsbillet fra Aarhus eller Billund til København steget markant.

Det viser en rundringning, som DR Nyheder har lavet til de danske lufthavne.

SAS forsvarer den voldsomme stigning med, at priserne har været kunstigt lave.

»Nogle af de priser, som det gamle Cimber Sterling havde i markedet, var urealistisk lave, og det viste sig også, at de ikke var i stand til at tjene penge på de priser. Det var gunstigt for forbrugerne på kort sigt, men på længere sigt betød det, at der ikke var nogen, der fløj til og fra Billund, fordi det ikke kunne lade sig gøre økonomisk«, forklarer marketingdirektør i SAS, Per Møller Jensen, til DR Nyheder.

Også Norwegian har hævet sine indenrigspriser. En billet fra Karup til hovedstaden er steget med 163 procent og fra Aalborg med 100 procent de seneste to år.

En flybillet fra Sønderborg til København med DAT koster 154 procent mere, end da Cimber fløj på ruten i 2010, mens DATs pris på en billet fra Bornholm er den samme i dag, som Cimbers var for to år siden.

Priseksplosionen er en logisk konsekvens af, at Cimber trak sig ud af markedet, mener direktøren for Karup Lufthavn, Erik Jakobsen.

»Vi ser nu, at de andre selskaber konsoliderer sig. De trækker priserne lidt op og sætter frekvenserne for, hvor tit de flyver, ned. Og det er jo almindelige markedsvilkår«, siger Erik Jakobsen til DR Nyheder.

BNB